Seminarium licencjackie z pedagogiki rodziny WSR-NR-Z-SLIC4
Treści programowe:
1.Pojęcie, przedmiot i metody badań pedagogiki rodziny jako nauki.
2.Definicja rodziny, jej struktura, typy i funkcje.
3.Historia rodziny jako środowiska wychowawczego.
4.Rodzina jako środowisko wychowawcze w świetle Biblii.
5.Prawo i obowiązek rodziców do wychowania dziecka.
6.Autorytet wychowawczy matki i ojca w rodzinie.
7.Natura i elementy strukturalne wychowawczej funkcji rodziny.
8.Płaszczyzny wychowania dziecka w rodzinie.
9.Metody i środki wychowania dziecka w rodzinie.
10.Uwarunkowania procesu wychowania dziecka w rodzinie.
11.Wartość dziecka u podstaw działań wychowawczych rodziny.
12.Postawy i role rodzicielskie.
13.Proces pedagogizacji rodziców.
14.Instytucje wspomagające rodzinę w wychowaniu.
15.Współczesne zagrożenia dla wychowania dziecka w rodzinie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - definiuje i objaśnia usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności:
EK_2 - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne.
Kompetencje społeczne:
EK_3 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk;
EK_4 - jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego).
ECTS
udział w zajęciach - 18 godz.
samodzielne opracowanie literatury - 60 godz.
przygotowanie projektu określonej części pracy dyplomowej - 30 godz.
Kryteria oceniania
Metodą dydaktyczną jest: wykład konwersatoryjny, ale przede wszystkim dialog ze studentem na bazie postępów (etapów) w pisaniu przez niego pracy dyplomowej. Stawiane jest przed studentem zadanie (tj. projekt), który on sam, a następnie z pomocą wykładowcy i innych studentów - realizuje.
Weryfikacja efektów kształcenia dokonuje się natomiast na bazie oceny ciągłej, wykładowca spotykając na seminarium studenta (przy pomocy metod dydaktycznych) ma pełną świadomość tego, co zostało przez niego dokonane.
Literatura
Literatura
-S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2007.
-F. Adamski, Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, Kraków 1983.
-J. Bajda, Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.
-W. Korzeniowska, U. Szuścik, Rodzina. Historia i współczesność, Kraków 2006.
-T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje, Stalowa Wola 1998.
-K. Majdański, Wspólnota życia i miłości, Łomianki 2001.
-K. Majdański, Ocalić prawdę o rodzinie, Łomianki 2000.
-Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowicki, T. I-II, Kraków 1999.
-Rodzina i dziecko, red. M. Ziemska, Warszawa 1986.
-Rodzina na przełomie wieków, Łomianki 2000.
-Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.
-J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
-Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, red. I. Jundził, Bydgoszcz 1994.
-Życie rodzinne - wybrane konteksty, red. T. Dyrda, Ostrowiec Świętokrzyski 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: