Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki WSR-NR-Z-MIJs
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.
Umiejętności
Student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.
• Udział w zajęciach = 20 h
• Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 35 h
• Udział w konsultacjach = 10 h
• Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h
• Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 25 h
• Przygotowanie do kolokwium końcowego = 15 h
Efekty kształcenia – wiedza:
EK_1 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych
EK_2 Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych
EK_3 Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji
EK_4 Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby
Efekty kształcenia – umiejętności:
EK_5 Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia
EK_6 Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy
EK_7 Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach
EK_8 Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania
Efekty kształcenia – kompetencje:
EK_9 Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych
EK_10 Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności
EK_11 Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: ocena pracy semestralnej, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praca z tekstem
weryfikacja - ocena pracy semestralnej oraz przygotowanie do kolejnych ćwiczeń
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu, przygotowanie i ocena pracy semestralnej, wykład konwersatoryjny, metody problemowe
weryfikacja – ocena pracy semestralnej, aktywny udział w ćwiczeniach
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca
Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN.
Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka.
Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: