Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka WSR-NR-S-BMPRCZ
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTDeBhoZcqSR3Q8oFZ3j5_SyLE4nsKGsjGj8GTpa6-hk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1df5a53c-1ca7-499e-adc4-bd4d5f37a03f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGxyzRJz_6up5kd7wmCYe6oXW5B-O9ue3xoZfEFp9F6w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ada99bdf-cd08-49a8-a047-60f83186cf2a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Zakres tematyczny:
1. Zagadnienia wprowadzające.
2. Genetyczne uwarunkowania rozwoju człowieka, genotyp a fenotyp.
3. Rozwój ontogenetyczny człowieka. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka po urodzeniu.
4. Rozwój prenatalny człowieka - czynniki wpływające na rozwój człowieka przed urodzeniem.
5. Budowa i funkcja układu nerwowego.
6. Budowa i funkcja układu dokrewnego.
7. Hormonalna regulacja funkcji życiowych.
8. Budowa i funkcja układu pokarmowego.
9. Budowa i funkcja układu oddechowego.
10. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego.
11. Budowa i funkcja układu krwionośnego.
12. Budowa i funkcja układu ruchu.
13. Znaczenie aktywności ruchowej i higieny dla prawidłowego rozwoju
14. Wpływ żywienia na rozwój i zdrowie człowieka. Rola i znaczenie podstawowych składników pokarmowych, witamin i mikroelementów.
15. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka, bio-psycho-społeczna koncepcja rozwoju człowieka.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematyczny: Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: Zaliczenie przedmiotu: egzamin. Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur, udostępniony za pomocą platformy Moodle. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa z egzaminu: Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematyczny: Zajęcia realizowane są w ramach nauczania zdalnego (e-learning - pełen kurs). Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury. Zaliczenie przedmiotu: egzamin. Punktacja (%) i odpowiadająca jej ocena końcowa: Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W06 – student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym
NRL_W07 – student posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
NRL_W08 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia
Umiejętności:
NRL_U15 – student posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi
Kompetencje społeczne:
NRL_K01 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 25 godz.
Liczba ECTS: 3
Suma godzin: 85 ~ 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, nie ma wiedzy dotyczącej rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, nie zna okresów rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, nie zna odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, nie posiada wiedzy o biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada wiedzę dotyczącą o biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i scharakteryzować czynników warunkujących prawidłowy rozwój człowieka nie potrafi zdefiniować rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz nie zna koncepcji biopsychospołecznego rozwoju człowieka, a także nie potrafi identyfikować czynników protekcyjnych dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz w ograniczonym stopniu zna koncepcję biopsychospołecznego rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz stopniu zna koncepcję biopsychospołecznego rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w pełni potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz bardzo dobrze zna koncepcję biopsychospołecznego rozwoju człowieka, a także w pełni potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:
A) Zajęcia realizowane w ramach nauczania zdalnego (e-learning - pełen kurs):
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.
2. Zaliczenie egzaminu pisemnego (test pytań zamkniętych, półotwartych, otwartych).
3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.
Zaliczenie przedmiotu: egzamin.
Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur, udostępniony za pomocą platformy Moodle. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na zajęcia - wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych (lista obecności weryfikowana na podstawie automatycznie pobieranej listy w MS Teams); (2) wykonał zadania w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.
Punktacja (%) i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.
B) Zajęcia realizowane w ramach nauczania stacjonarnego ew. wzmacnianego częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle.:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.
2. Zaliczenie egzaminu ustnego (trzy pytania otwarte).
3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.
Zaliczenie przedmiotu: egzamin.
Egzamin ustny na podstawie treści wykładu i lektur (wynik: średnia z ocen za odpowiedź na każde pytanie egzaminacyjne). Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na wszystkie zajęcia (lista obecności weryfikowana na zajęciach); (2) wykonali zadania w przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego -jeśli dotyczy (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowane zadanie, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, case study
Weryfikacja: obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005.
2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012.
3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.
5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001.
6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008.
7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143.
8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003.
9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.
10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Literatura uzupełniająca:
11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017.
12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.
13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: