Antropologia kulturowa WSR-NR-S-AK
Treści programowe:
1. Ontologiczna struktura człowieka w ujęciu biblijnym i teologicznym
2. Prawda o człowieku w historii i kulturze. Immanencja i transcendencja osoby.
3. Godność człowieka (Obraz i podobieństwo Boże). Człowiek jako istota wolna (determinizm, indeterminizm).
4. Przyjaźń z Bogiem – grzech i odkupienie
5. Natura i kultura.
6. Popularne i naukowe rozumienie kultury. Myślenie pierwotne, myślenie naukowe. Obrzędy, symbole, znaki. Świat symboli. Religia.
7. Sztuka, literatura, architektura. Kultura wysoka, niska. Kultura ludowa, kultura popularna. Subkultury.
8. Treści kultury. Wartości, normy, sankcje. Kręgi cywilizacyjne
9. Antropologia przebóstwienia (ujęcie prawosławne)
10. Soborowy wymiar antropologii (Konstytucja Gaudium et spes)
11. Jana Pawła II nauka o człowieku jako „drodze Kościoła”
12. Chrystocentryzm antropologii teologicznej
13. Nadprzyrodzony cel człowieka i jego realizacja w życiu doczesnym i wiecznym (usynowienie Boże)
14. Związek osób w miłości ostatecznym celem człowieka. Rodzina i społeczeństwo. Płeć osobnicza, płeć „mózgu”. Relatywizm kulturowy. Style życia.
15. Eschatologiczny wymiar antropologii teologicznej
(ostateczna przemiana: pełnia dzieła Boga i pełnia człowieka).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawową terminologię używaną w naukach o człowieku, kulturze i pokrewnych dziedzinach naukowych;
- student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie;
- posiada w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
- student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
OPIS ECTS:
Aktywność studenta
Ilość godzin
udział w wykładzie
Ilość godzin 30
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu
Ilość godzin
konsultacje
Ilość godzin 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy
Ilość godzin 25
przygotowanie do egzaminu
Ilość godzin
SUMA GODZIN 60
LICZBA ECTS: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i nie potrafi scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych.
- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
Umiejętności:
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych.
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.
- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.
- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.
Kompetencje:
- na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Magisterium Kościoła:
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Rzym 1979.
Literatura:
1. Balter L. (Red.) – Zło w świecie. Kolekcja Communio 7, Pallottinum 1992
2. Balter L. (Red.) Radość życia. Communio 24(2004) nr 6 – wybrane artykuły
3. Balter L. (Red.) – Osoba we wspólnocie – Kościół Chrystusowy. Kolekcja Communio 16, Pallottinum, Poznań 2004.
4. Ewartowska J., Szukając prawdy o człowieku.
Antropologia teologiczna Kardynała Stefana Wyszyńskiego, wyd. UKSW, Warszawa 2010.
5. Gacka B., Znaczenie osoby w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, wyd. UKSW, Warszawa 2010.
6. Góźdź K., Teologia człowieka, Lublin 2006.
7. Gryz K. (Red.), Człowiek droga Kościoła, Kraków 2004.
8. Gryz K., Antropologia przebóstwienia. Obraz człowieka w teologii prawosławnej, Kraków 2009.
9. Ladaria L. F., Wprowadzenie do antropologii teologicznej, WAM, Kraków 1997.
10. Perzyński A., Włoska antropologia teologiczna, Łódź 2012.
12. Santorski A., Dar łaski, Warszawa 2011.
13. Scola kard. Angelo, Osoba ludzka – Antropologia teologiczna. Podręczniki AMATECA nr 15, Pallottinum, Poznań 2005.
14. Warzeszak J., Człowiek w obliczu Boga i pośród stworzenia, Warszawa 2005.
15. Zuberbier A., Olejnik S., Żurowski M., (Red.), Studia z antropologii teologicznej, Warszawa 1978.
16. Z. J. Zdybicka, Człowiek i religia, Lublin 2006
17. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1985
18. H. Kiereś, Człowiek i sztuka, Lublin 2006; Człowiek i
cywilizacja, Lublin 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: