Socjologia problemów rodzinnych i społecznych WSR-NR-D-SPR
Po zakończeniu zajęć studenci potrafią:
- zdefiniować problemy rodzinne i społeczne, ich rodzaje oraz odróżnić je od problemów jednostek,
- wskazać i opisać podstawowe problemy społeczne rodzin w Polsce
- wskazać podstawowe sposoby rozwiązywania lub minimalizacji skutków problemów w ramach polityki społecznej.
Treści programowe:
Spis treści
1.Podstawowe informacje o rodzinie i społeczeństwie
2. Problemy społeczne: definicje i charakterystyka.
3. Problemy społeczne i i rodzinne – wybrane – analiza
A. Bezrobocie i ubóstwo
B. Bezdomność
C. Przemoc
D. Uzależnienia
E. Przestępczość
F. Niepełnosprawność
G. Rozwody
H. Kohabitacja
I. Małodzietność - demograficzna depopulacja
J. Osłabienie więzi małżeńsko-rodzinnej (migracja)
K. Sekularyzacja
Ł. Suicydalność
M. Starzenie się społeczeństwa
N. Migracja ekonomiczne i zarobkowe
O.Uchodźstwo
P. Sytuacje kryzysowe - epidemie, pandemia Covid 19
S. Kryzysy małżeńskie
W cyklu 2021/22_L:
Po zakończeniu zajęć studenci potrafią: Spis treści |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student zna elementarną terminologię z socjologii problemów społecznych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie diagnozy problemów społecznych.
EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach problemów społecznych
Umiejętności
EK_3 -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu profilaktyki społecznej, polityki społecznej i pomocy rodzinie
EK_4 -posiada umiejętność szukania danych na temat problemów społecznych i ich zapobieganiu; potrafi oceniać procesy zachodzące w rzeczywistości społecznej oraz ich skutki społeczne oraz jednostkowe
Kompetencje
EK_5 - docenia znaczenie badań nad problemami społecznymi dla jakości życia społecznego. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów społecznych związanych z rodziną
ETCS 4
udział w zajęciach 18/30
udział w dyskusji, debacie, aktywność na zajeciach
przygotowanie prezentacji
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się terminologią socjologiczną, nie definiuje problemów społecznych, , nie omawia wybranych problemów społecznych
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie terminologię, teorie, zasady analiz problemów, charakteryzuje wybrane problemy społeczne. Tylko w pewnym zakresie prezentuje metody badania i rozwiązywania problemów społecznych.
OCENA 4 (DB) – student poprawnie posługuje się terminologią socjologiczną, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Poprawnie charakteryzuje metody badań i konstruowania środków zaradczych w sektorze problemów społecznych.
OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie konieczne w analizach problemów społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować metody badań i konstruowania środków zaradczych problemom społecznym. Poprawnie charakteryzuje badaczy zajmujących się socjologia problemów społecznych w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i rozwiązań problemów społecznych, nie potrafi właściwie ocenić działań zaradczych na poziomie polityki społecznej.
OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych.
OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie ocenić zakres wybranych problemów, poszukać diagnoz społecznych, wskazać aspekty politykę łagodzącej dewiacje.i
OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy patologii społecznych i generowania rozwiązań, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności szukania diagnoz społecznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje problemów społecznych jako elementu rzeczywistości społecznej.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wagę badań problemów społecznych na polu socjologii.
OCENA 4 (DB) – student uznaje wagę badań i diagnoz na polu socjologii problemów społecznych, tezę w zakresie ich rozwiązywania. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się dyskusje
OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje istnienie problemów społecznych i potrzeby ich rozwiązywania. W pełni docenia powiązania rodziny z sytuacjami dewiacyjnymi w życiu jednostek i społeczeństw. W pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji dewiacji oraz poszukiwania ich rozwiązań w społeczeństwie. Często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
Zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach fizycznie lub w formie e-learning(zalogowanie w godzinach konwersatorium) – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min),
2.3. Wykonanie prezentacji
5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach, przedstawienie prezentacji, przesyłanie zwrotnych zadań na platformie e-learning
Końcową ocenę z zaliczenia tworzą: prezentacja i zadania zwrotne (oceniane jednostkowo)
Literatura
Literatura podstawowa:
Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010.
Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015.
Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016.
Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Literatura uzupełniająca:
Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019.
Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
BRAK UWAG |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: