Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe z bioetyki WSR-NR-D-SBIO1
Student ma możliwość, poznając i realizując kolejne etapy zajęć seminaryjnych, praktycznego poznania metodologii pracy dyplomowej z bioetyki (etyki teologicznej).
Nadto ćwiczenia i analizy testów naukowych, poszukiwania najbardziej adekwatnych ujęć etycznych, doktrynalnych itp., pod kierunkiem promotora, służą tutaj za podstawę, iż student napisze pracę magisterską, obroni ją, a tym samym zdobędzie tytuł magistra.
Ostatecznie to wszystko powinno przyczynić się do tego, że student zdobędzie adekwatne do kierunku studiów kwalifikacje oraz kompetencje społeczne, potrzebne do pracy na rzecz społeczeństwa (w wymiarze troski o małżeństwo i rodzinę).
Etapy pracy:
1. Ustalenie problematyki badawczej;
2. Ustalenie problematyki metodologicznej;
3. Kwestia wybrania tematu w szerszym kontekście zagadnień nauk o rodzinie.
4. Sprawa zdobywania grantów na rozwój swoich zainteresowań naukowych.
5. Kwestia dotarcia do literatury i jej gromadzenia; kwerenda.
6. Literatura: źródła a materiały pomocnicze;
7. Bibliografia i jej rodzaje;
8. Bibliografia z internetu;
9. Dokumentacja pracy; przypisy, prawo własności.
10. Analiza zebranej literatury;
11. Praktyczne sporządzanie wypisów (technika przypisów);
12. Sporządzanie fiszek, robienie cytacji;
13. Komponowanie tematu pracy mgr.
14. Zatwierdzenie tematu pracy;
15. Redakcja i korekta pracy: rozdziały, punkty i podpunkty.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W14. Absolwent ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów
badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
NRM_W18. Ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i
ustawicznego rozwoju
Umiejętności:
NRM_U14. Absolwent posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów
małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji
występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych
demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w
rodzinie.
Kompetencje społeczne
NRM_K08. Absolwent odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
ECTS: 4.
1. punkt (udział w seminarium - 30 godz.).
2. punkty (przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 35 godz.).
1. punkt (prezentacja własnych badań (tekst): paragrafy pracy lub eseje. e-laerning itp.: 25 godz.).
Kryteria oceniania
Podstawową metodą oceny jest:
lektura - wspólna bądź indywidualna - oraz korekta merytoryczno-formalna; kolejnych etapów napisanej pracy magisterskiej (lub esejów).
Kryterium merytoryczne oceny:
czy student zachował elementy naukowości z danej dziedziny (logika myślenia, styl, przejrzystość, terminologia, dedukcja itp.)
Kryterium formalne oceny:
postęp w pisaniu pracy, kolejne punkty i rozdziały ecc.
Poznanie w dyskusji naukowych argumentacji studenta oraz poziomu jego wiedzy.
Jest to tzw. ocenianie ciągłe.
Ostatecznie student powinien przedstawić profesorowi efekty swojej pracy badawczej w formie pisemnej (cząstkowej i w całości), co do których umówił się.
Adekwatnie do postępów, na koniec semestru student otrzymuje zaliczenie lub nie.
Literatura
1. S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
2. H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997;
3. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Sareło Z., Ząbki 2004;
4. R. Andrzejczuk, Prawa człowieka podstawą prawa narodów do samostanowienia, Lublin 2004;
5. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae; Fides et ratio; itp.
6. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna zagadnienia szczegółowe, Kraków 2002;
7. Franciszek, Encyklika Laudato si;
8. Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia;
9. Franciszek, Konstytucja apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium.
10. https://www.granty-na-badania.com/.
11. Z. Struzik, Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: