Cywilizacyjna rola rodziny WSR-NR-D-CRR
Treści programowe:
1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji
2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej
3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II
4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny
5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny
6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach.
7. Postawy prokreacyjne w rodzinie.
8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych
9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców).
10. Opieka paliatywna w rodzinie
11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna
12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, narkomania)
13. Rodzina wobec dóbr kultury
14. Rodzina w polityce społecznej państwa
15. Rodzina jako centrum formacji duchowej
W cyklu 2021/22_L:
Treści programowe: 1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji 2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej 3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II 4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny 5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny 6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach. 7. Postawy prokreacyjne w rodzinie. 8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych 9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców). 10. Opieka paliatywna w rodzinie 11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna 12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, narkomania) 13. Rodzina wobec dóbr kultury 14. Rodzina w polityce społecznej państwa 15. Rodzina jako centrum formacji duchowej |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie i naukach o kulturze i posiada uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach historyczno-kulturowych wpływających na przemiany w rodzinach.
Umiejętności
Potrafi analizować teksty źródłowe, integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie na przestrzeni wieków z praktyką współczesnych rodzin w celu rozpoznawania zjawisk, rozumie znaczenie wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne, rozumie sakralny i teologiczny wymiaru małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne
student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)
Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
udział w wykładzie 30
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu 15
konsultacje 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25
przygotowanie do egzaminu/kolokwium 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i nie potrafi scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych.
- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
Umiejętności:
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych.
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.
- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.
- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.
Kompetencje:
- na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002.
A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014
P. Antab, Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński, Warszawa 2003.
-T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285.
A. Gielarowski, Tożsamość chrześcijańska wobec kultury współczesnej, „Ethos” 29 (2016), nr 3, s. 93-108
K. Jeżyna, O nową „kulturę miłości i życia”. w: Wojna – sprawiedliwa? Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2003, s. 211-225.
M.A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Dzieła XV, Lublin 1991
M.A. Krąpiec, Chrześcijaństwo – wspólne dobro Europy. Wokół kazania Jana Pawła II na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie – „O roli ludów słowiańskich w Kościele”, „Studia Teologiczno–Historyczne Śląska Opolskiego” 9 (1981), s. 5–17.
- F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002.
- F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004.
- Rozwój biologiczny człowieka, Wolański N., Warszawa PWN 2006.
U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994.
W. Zuziak, Nurty etyki od starożytności do nowoczesności, Kraków 2018.
W cyklu 2021/22_L:
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 P. Antab, Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński, Warszawa 2003. -T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285. A. Gielarowski, Tożsamość chrześcijańska wobec kultury współczesnej, „Ethos” 29 (2016), nr 3, s. 93-108 K. Jeżyna, O nową „kulturę miłości i życia”. w: Wojna – sprawiedliwa? Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2003, s. 211-225. M.A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Dzieła XV, Lublin 1991 M.A. Krąpiec, Chrześcijaństwo – wspólne dobro Europy. Wokół kazania Jana Pawła II na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie – „O roli ludów słowiańskich w Kościele”, „Studia Teologiczno–Historyczne Śląska Opolskiego” 9 (1981), s. 5–17. - F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002. - F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004. - Rozwój biologiczny człowieka, Wolański N., Warszawa PWN 2006. U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994. W. Zuziak, Nurty etyki od starożytności do nowoczesności, Kraków 2018. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: