Wybrane zagadnienia prawne dotyczące rodziny WSR-NR-2-WZP
1. Źródła i zasady prawa rodzinnego i opiekuńczego,
2. Instytucja małżeństwa, prawa i obowiązki małżonków w sferze osobistej i majątkowej,
3. Treść i zasady wykonywania władzy rodzicielskiej,
4. Ograniczenie, pozbawienie, zawieszenie wykonywania władzy rodzicielskiej,
5. Charakterystyka zasad funkcjonowania pieczy zastępczej,
6. Funkcje, treść, źródło i kolejność wypełniania obowiązku alimentacyjnego,
7. Rozwód,
8. Separacja,
9. Pokrewieństwo,
10. Powinowactwo,
11. Przysposobienie,
12. Opieka,
13. Pochodzenie dziecka - pochodzenie od matki, ustalenie i zaprzeczenie macierzyństwa,
14. Sądowe ustalenie ojcostwa,
15. Uznanie ojcostwa.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, zajmujących się pomocą rodzinie
Umiejętności:
EK 2 student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; angażuje się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
EK 3 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 2):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 3):
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Wiedza:
Ocena 2 (ndst)
student nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, zajmujących się pomocą rodzinie
Ocena 3 (dst)
student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, zajmujących się pomocą rodzinie
Ocena 4 (db)
student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, zajmujących się pomocą rodzinie
Ocena 5 (bdb)
student ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, zajmujących się pomocą rodzinie
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst)
Student nie potrafi nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst)
Student nie potrafi w pełni nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db)
Student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb)
Student potrafi w pełni nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny.
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst)
student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 3 (dst)
student nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 4 (db)
student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 5 (bdb)
student docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Literatura
Literatura podstawowa:
- T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2016.
T. Sokołowski, Prawo rodzinne – Zarys wykładu, Poznań 2013
Literatura uzupełniająca
J. Strzebinczyk, Prawo rodzinne, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: