Wybrane zagadnienia bioetyczne WSR-NR-2-WZB
Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci.
Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.
Wiedza tutaj zdobyta może służyć adekwatnie kwalifikowanej pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej.
Ma to pomóc w zdobyciu oczekiwanych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych na różnych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka (a już w szczególności gdy jest on chory, słaby i stary).
Tematy do realizacji:
1. Tematyka definicji śmierci i umierania
2. Etapy umierania
3. NDE a zjawisko śmierci klinicznej i powrotu do życia.
4. Śmierć mózgowa a życie w śpiączce i jego godność.
5. Śmierć przez eutanazję.
6. Hospicjum i ich sens dla osoby umierającej.
7. Eugenika jako nowa ideologia śmierci i umierania.
8. Pośrednie godzenie w życie ludzkie (narkomania,, alkoholizm, nikotynizm, dopalacze).
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład jest kontynuacją zajęć prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W03. Absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w
zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.
NRM_W09. Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.
Umiejętności:
NRM_05: Absolwent - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
NRM_U10: Posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny.
Kompetencje:
NRM_K02: Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
NRM_K03. Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej
rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy
z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds.
małżeństwa i rodziny.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
Metody formalne:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura eseju.
4. Kolokwium (na koniec zajęć).
Kryterium merytoryczne w zakresie stopniowania oceny:
Ocena 2: Student nie uczestniczył w zajęciach (online), nie zaliczył kolokwium wykazując posiadanie (wymaganej efektami kształcenia) wiedzy, nie wykazał posiadania oczekiwanych umiejętności i kompetencji (brak opublikowanych na MOODLE eseju.
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, na kolokwium wykazał się konieczną (określoną w efektach kształcenia) przedmiotową wiedzą (na poziomie podstawowym), prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikował spersonalizowany esej na MOODLE.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom jest bardzo dobry. Nadto student potrafi obronić (adekwatnie uzasadnić) swoje stanowisko w dyskusji.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie (online).
Do 30% - opublikowanie esejów MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna).
Do 40% - wykazanie się na kolokwium adekwatnym poziomem merytorycznej wiedzy (online).
Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.
Literatura
1. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.
2. E. Trylińska-Tekielska, Praca w hospicjum, Silvia Rerum 2019.
3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).
4. J.K. Wawrzyniak, Starość człowieka - szanse i zagrożenia, Warszawa 2017.
5. S. Grof, Najdalsza podróż, Warszawa 2010, s. 155-187.
6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.
7. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
11. W. Ochmański, Eutanazja nie jest alternatywą, Kraków 2008.
12. B. Tobiasz-Adamczyk, Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.
13. Pro bono publico, persone et familiae. Some aspects of activities for the common good of the person, family and society, ed. W. Guzewicz et al., Ełk 2018.
W cyklu 2021/22_Z:
1. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006). |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: