Współczesna rodzina polska WSR-NR-2-WRPx
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów/ek z problematyką przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska na poziomie analizy socjologicznej. W czasie zajęć omówione zostaną tematy dotyczące sposobów socjologicznego (jako odrębnego od pedagogicznego) definiowania rodziny, jej funkcji, rodzajów, przemian w sposobach definiowania, zmian w strukturze i nastawieniu natalistycznym, nowych form życia małżeńsko-rodzinnego, powiązaniu życia rodzinnego z różnego rodzaju strukturami społecznymi i instytucjami życia społecznego związanego ze wsparciem małżeństwa i rodziny.
Ujęcia teoretyczne uzupełnione zostają wynikami badań empirycznych w poszczególnych segmentach życia rodzinnego, diagnozami oraz proponowanymi w ramach narzędzi polityki społecznej, formami wsparcia. Podczas każdych zajęć przewidziana jest praca w grupie dyskusyjnej/grupach, a następnie prowadzona jest dyskusja ogólna dotycząca omawianej w grupach problematyki i zróżnicowanych stanowisk.
Na pierwszych zajeciach odbywa sie demokratyczna korekta zagadnień na konwersacje. Wóbór zależny jest od zainteresowań naukowych i problemowych studentów/ek oraz toku przebytych studiów I stopnia.
W cyklu 2023/24_Z:
1. Rodzina, życie rodzinne - trudności definicyjne i sposoby definiowania |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_01_W: Student/ka potrafi nazywać zróżnicowane formy życia rodzinnego, uwarunkowania społeczne wybranych zagadnień życia rodzinnego, formować sądy o ich uwarunkowaniach, diagnozować przyczyny i proponować działania zaradcze.
E_02_U: Student/ka posługując się terminami społecznymi potrafi komunikować się w grupie w ramach wymiany poglądów i sądów, zachowywać kulturę dialogu szczególnie wobec wyrażających odmienne stanowiska i podejścia.
E_03_K: Student/ka potrafi dokonywać oceny źródeł wiedzy, odnosić się krytycznie do danych statystycznych, samodzielnie poszukiwać źródeł wiedzy.
Kryteria oceniania
1. Znajomość tekstów.
2. Aktywność w czasie zajęć - udział w dyskusji (merytoryczność wypowiedzi, jezyk naukowy, zdolność wyrazania sądów, kultura dialogu).
3. Krótkie raporty z zajęć (Moodle). [W sytuacji nazdwyczaj wysokiej oceny przygotowania i aktywności studentów prowadzacy może zwolnić poszczególnych uczesników dyskusji z zadania przypisanego do konkretnych zajęć].
4. W sytuacji nieobecności na zajeciach:
Szczególowy raport ze wskazanych lektur (Moodle).
5. W sytuacji zajęć odbywanych systemem zadaniowym.
Szczególowy raport ze wskazanych lektur (Moodle).
KRYTERIA OCENY ZADAŃ CZĄSTKOWYCH (zadań na Moodle):
WIEDZA:
1. Korzystanie z właściwej terminologii z zakresu socjologii rodziny
2. Stan wiedzy i zakres języka naukowego, który pozwala formować sądy o ich uwarunkowaniach, diagnozować przyczyny i proponować działania zaradcze
UMIEJĘTNOŚCI:
3. Posługiwanie się terminami społecznymi, umiejętność prezentacji wiedzy i własnych poglądów, zdolność do dialogu w sytuacji posiadania odmiennego stanowiska czy też podejścia badawczego.
4. Jasność, precyzyjność, naukowość języka.
KOMPETENCJE:
5. Ocena podejść teoretycznych, zdolność uzasadniania swoich poglądów i poszukiwań innych źródeł wiedzy.
OCENA KOŃCOWA:
jest wypadkową powyższych czynników wedle proporcji 33% / 33% / 33%
W sytuacji nazwyczaj dobrze ocenianej aktywności (wybitnie twórczego wkłądu w dyskusję), ocena moze byc podniesiona o 10 do 30 %.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Obrazy życia rodzinnego i intymności. Książka dedykowana Profesor Annie Kwak, red. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020.
A. Rychłowska-Niesporek, Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, "Journal of Modern Science" 2023, nr 1 (50), s. 234-257.
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2021. [także poprzednie wydanie]
Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018.
K. Szafraniec, Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
A. Dembek, O obecności ideału romantycznej miłości we współczesnych związkach miłosnych, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1, s. 147-166.
M. Gawrońska, M. Sikorska, Rodziny na widoku - koncepcja demonstrowania rodzinności jako narzędzie użyteczne do analizowania życia rodzinnego, "Studia Socjologiczne" 2022, nr 1 (244), s. 137-164.
M. Musiał, Poznań Intymność a kultura. Czysta relacja Giddensa w perspektywie społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury, "Filo–Sofija" 2011, nr 1(12), s. 347-360.
F. Schmidt, Nieczyste relacje. Ambiwalencja i napięcia w dzisiejszych związkach intymnych - krytyczna analiza koncepcji Anthony'ego Giddensa, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1 (55), s. 121-146.
A. Śniegulska, Przemoc wobec kobiet i osób starszych w środowisku rodziny, "Journal of Modern Science" 2016, nr 4(31), s. 101–124.
P. Bodzon, Mężczyzna - ofiara kobiecej przemocy, "Fides et Ratio" 2013, nr 2 (13), s. 153-159.
Z. Majchrzyk, Konsekwencje przemocy wobec kobiet. Kobiety – zabójczynie, w: Konferencja Rzecznika Praw Obywatelskich „Przeciw przemocy domowej. Ręce są do przytulania” zorganizowana 22 lutego 2010 r., Biuletyn RPO, Warszawa 2010, s. 69-111.
D. Duch-Krzystoszek, Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w rodzinie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007.
Emocje a kultura i życie społeczne, red. P. Binder, H. Palska, W. Pawlik, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009.
K. Walentynowicz-Moryl, Kobiety o doświadczeniu utrudnionej prokreacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
D. Tułowiecki, Życie rodzinne w kulturze polskiej – trwałość i przemiany, w: Wsparcie i ochrona rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym, red. B.M. Kałdon, B. Krajewska, J. Niewęgłowski, Sandomierz 2022, s. 89-135.
T. Szlendak, Rodzina, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i in., Warszawa 1999, s. 312-321.
Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Poznań 2016, s. 77-96.
J. Mizielińska, Odmienne czy zwyczajne? Rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017.
K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Naukowy Nomos, Warszawa 2002.
Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018.
W cyklu 2023/24_Z:
1. Literatura uzupełniajaca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia prowadzone w systemie stacjonarnym, za zgodą dziekana - kierownika kierunku w sytuacjach wskazanych przez wykłacowcę: MS Teams lub Moodle. Prace umieszczane i archiwizowane na Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: