Wychowanie i opieka nad dzieckiem WSR-NR-2-WOD
• DZIECKO I DZIECIŃSTWO: rozumienie, definiowanie, granice.
• PODSTAWOWE POJĘCIA: Opieka i wychowanie, metody i oddziaływania wychowawcze, charakterystyka oddziaływań wychowawczych. Pomoc, wsparcie – rodzaje i źródła wsparcia. Potrzeby i ich zaspokajanie.
• RODZINA I RODZICE – rodzice i rodzicielstwo, oddziaływania rodzicielskie – funkcje, zadania, definiowanie. Wychowanie i opieka nad dzieckiem w rodzinie – rodzina jako instytucja wychowawcza i opiekuńcza, wychowanie w rodzinie i jego charakter, charakterystyka oddziaływań rodzicielskich
• KOMPETENCJE RODZICIELSKIE – definiowanie i rozumienie, podejścia i koncepcje, rodzaje i wymiary kompetencji, kompetencje a umiejętności
• DIAGNOZA ODDZIAŁYWAŃ RODZICIELSKICH – badanie i pomiar oddziaływań rodzicielskich wybrane metody, podejścia, narzędzia, zastosowania
• WYCHOWANIE I OPIEKA NAD DZIECKIEM W UJĘCIU HISTORYCZNYM – rozumienie dziecka i dzieciństwa wczoraj i dziś – rodzice i ich rola w wybranych epokach
• WYCHOWANIE I OPIEKA NAD DZIECKIEM W UJECIU ROZWOJOWYM – wychowanie i opieka nad dzieckiem w cyklu rozwoju rodziny, dziecka/dzieci i rodziców
• WCZESNE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie wczesnego dzieciństwa
• ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie średniego dzieciństwa
• PÓŹNE DZIECIŃSTWO – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie późnego dzieciństwa
• DORASTANIE – charakterystyka fazy rozwoju, opiekuńcze i wychowawcze zadania rodziców w okresie dorastania
• INSTYTUCJONALNE FORMY OPIEKI I WYCHOWANIA – placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich zadania: rodzaje, zasady funkcjonowania
• OPIEKA I WYCHOWANIE NAD DZIECKIEM A ŚRODOWISKO LOKALNE – otoczenie, społeczność lokalna, środowisko lokalne. Pojęcia środowiska wychowawczego – konteksty, podejścia, rozumienia
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_1 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem
EK_2 - ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_7- potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK_8 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
KOMPETENCJE
EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS:
Udział w wykładach - 30 godzin - 1 ECTS
Lektura literatury przedmiotu - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów: 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny)
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA
• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot
• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.
• Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań
• Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015.
• Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”.
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005
• Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017.
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S.
UZUPEŁNIAJĄCO
• Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004
• Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka.
• Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008.
• Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001
• Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: