Trening asertywności WSR-NR-2-TA
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJSFBlWIViAM1TMta_sbpu5xVy2jFMZmkSfnoLON0kfg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=daf40c20-a8cd-4510-8fdd-df55b93c2534&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa8cef80ec49b4ce9a7c0796831717869%40thread.tacv2/Trening%2520asertywno%25C5%259Bci?groupId=9211ccdd-83e5-4729-b9ea-eb3ade956e8f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Treści programowe:
Czym jest asertywność?Komunikacja interpersonalna.
Znaczenie Komunikatów ,,ja" / ,,ty" oraz aktywnego słuchania.
Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi.
Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań.
Emocje i uczucia w kontekście porozumienia bez przemocy.
Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic.
2 ECTS - 60 h:
Udział w zajęciach = 10 h
Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 15 h
Udział w konsultacjach = 10 h
Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub wykonywanie zadań umieszczanych w e-learningu po zajęciach = 25 h
W cyklu 2021/22_L:
Treści zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści zajęć: |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza
NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu
Umiejętności
NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne
NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Wiedza: Student posiada podstawy teoretyczne dotyczące zachowań asertywnych i potrafi je charakteryzować. Różnicuje je z zachowaniami uległymi i agresywnymi oraz ilustruje je przykładami. Wymienia oraz opisuje emocje i uczucia niezbędne w prawidłowej komunikacji interpersonalnej. Rozumie jak w konstruktywny sposób formułować własne opinie, odmawiać, ale również wyrażać i przyjmować pochwały.
Umiejętności: Student samodzielnie planuje i dobiera jak najefektywniejsze w danej sytuacji zachowania asertywne oraz porównuje je z zachowaniami uległymi czy agresywnymi. Rozpoznaje ich możliwe przyczyny i konsekwencje. Proponuje formy wyrażania emocji i komunikacji interpersonalnej. Konstruuje komunikaty typu ,,ja", własne opinie, odmowy i pochwały.
Kompetencje: Student podejmuje zachowania asertywne tak, aby relacje społeczne były jak najbardziej satysfakcjonujące.
Opis ECTS:
Udział w zajęciach = 10 h
Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 15 h
Udział w konsultacjach = 10 h
Przygotowanie pracy zaliczeniowej i wykonywanie zadań umieszczanych w e-learningu po zajęciach = 25 h
SUMA godzin: 50 (50:25=2)
LICZBA ECTS: 2
Kryteria oceniania
Zajęcia zakończone są zaliczeniem przedmiotu.
Wymagane są:
- obecność (możliwa jest 1 nieobecność w semestrze),
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (m. in. udział w dyskusjach, zaangażowanie w trakcie pracy grupowej, proponowanie i prezentowanie własnych pomysłów w ramach pracy warsztatowej),
- krótka praca zaliczeniowa przygotowana na wybrany temat z listy przedstawionej przez prowadzącego (jedna z form do wyboru):
*eseju naukowego,
*prezentacja multimedialna z odniesieniem do literatury (do roku akad.2022/2023).
Wymagania formalne dotyczące prac zostaną studentom podane na zajęciach.
Materiały do zajęć udostępniane są w e-learningu.
Literatura
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS
Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP
Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości
Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski.
Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: