Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień WSR-NR-2-PSTU
(1) Zajęcia organizacyjne; Cel zajęć – założenia i wymagania – organizacja zajęć – treści zajęciowe – zasady zaliczanie
(2) Czym jest (psycho)profilaktyka społeczna? Zbliżenie definicyjne – poziomy profilaktyki – rodzaje profilaktyki – odbiorcy/adresaci
(3) Wybrane modele oddziaływań profilaktycznych. Modelowanie pożądanych zachowań – modyfikowanie oczekiwań – modyfikacja subiektywnych norm – budowanie więzi
(4) Młodzież jako cel działań profilaktycznych. Młodzież jako grupa wysokiego ryzyka – uwarunkowania środowiskowe – strategie oddziaływań
(5) (Pycho)Profilaktyka w szkole Strategie – możliwości – uwarunkowania ramowe – programy i ich realizacja
(6) Znaczenie rozwoju osobistego. Perspektywa poznawczo-behawioralna w profilaktyce – postrzeganie siebie i innych – strategie działania – kontrola poznawcza
(7) Skuteczność psychoprofilaktyki. Wnioski i rezultaty ewaluacji programów profilaktycznych
(8) Uzależnienia – rodzaje, mechanizmy, wyjaśnienia . Zbliżenia definicyjne – mechanizmy – przebieg uzależnienia – diagnozowanie/rozpoznawanie uzależnień
(9) Uzależnienia jako przedmiot dociekań naukowych. Wybrane podejścia, teorie i koncepcje wyjaśniające uzależniania
(10) Uzależnienia od substancji psychoaktywnych Klasyfikacje – definicje – rodzaje substancji psychoaktywnych oraz ich charakterystyka
(11) Uzależnienie od alkoholu. Charakterystyka – przebieg – czynniki ryzyka – skutki i konsekwencje
(12) Uzależnienia czynnościowe – charakterystyka. Definiowanie – klasyfikowanie – wyjaśnianie – znaczenie
(13) Uzależnienie od Internetu jako przykład uzależnienia czynnościowego. Nowe uzależnienia i ich znaczenie – charakterystyka uzależnienia od Internetu – uwarunkowania i przebieg – rozpoznanie i diagnoza
(14) Powtórzenie materiału. Przegląd i przedyskutowanie poruszanych zagadnień
(15) Zaliczenie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: PUNKTY ECTS - 3
Zajęcia z prowadzącym - 30 godzin
Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 30 godzin
Przygotowanie się do zaliczenia (egzamin) - 20 godzin
| W cyklu 2022/23_L: Uczestnictwo w wykładach - 30 godzin
Lektura literatury, przygotowanie się do zajęć - 20 godzin
Egzamin, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin
Razem 80 godzin - 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 ma uporządkowaną, interdyscyplinarną wiedzę na temat problematyki uzależnień w rodzinie
EK_2 ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i ustawicznego rozwoju w kontekście uzależnień oraz ich zapobiegania
EK_3 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw terapii w odniesieniu do sytuacji uzależnień w rodzinie
UMIEJĘTNOSCI
EK_4
potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych zwiąaznych z uzależnieniami
EK_5
potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe w kontekście sytuacji uzależnień
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK_6
ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny w tym w związku z problematyką uzależnień
EK_7
ma pogłębioną świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie w odniesieniu do działań profilaktycznych
EK_8
posiada umiejętność projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład, dyskusja moderowana, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, egzamin
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN NA PLATFORMIE MOODLE (min. 50% punktów ocena dostateczna (3,0)
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; nie potrafi projektować ścieżek rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie
Ocena 3 (dst) – student w ograniczoną wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w ograniczony sposób potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada ograniczoną wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie.
Ocena 4 (db) – student posiada wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w poprawny sposób potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada dobrą wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w wysokim stopniu potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada uszczegółowioną wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie.
Umiejętności (EK 4-5):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; nie potrafi właściwie rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; nie potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi częściowo rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; w podstawowy sposób potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie.
Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi poprawnie rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; poprawnie potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student posiada zaawansowane umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi dobrze rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; potrafi szczegółowo planować działania profilaktyczne w odniesieniu do uzależnień w rodzinie.
Kompetencje społeczne (EK 6-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada właściwego (pozytywnego) nastawienia do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; nie dostrzega potrzeby pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; nie posiada umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje właściwe (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; częściowo dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada podstawowe umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie.
Ocena 4 (db) – student posiada właściwe (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada dobre umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student posiada rozwinięte (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; bardzo dobrze dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada bardzo dobre umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie.
Literatura
• Gaś Z. (1993), Profilaktyka uzależnień. Warszawa: WSiP.
• Gaś Z. (1995), Pomoc psychologiczna dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP, 1995
• Urban, B. Stanik, J. M. (2007), Uzależnienia - alkoholizm, narkomania, palenie tytoniu. Profilaktyka, terapia i resocjalizacja. [w]: Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogiczna. T. 2 / red. nauk. Bronisław Urban, Jan M. Stanik. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 2007. - S. 20-56 :
• Ostrowska K.; Tatarowicz, J. (1996), Zanim w szkole będzie źle - profilaktyka zagrożeń. Warszawa: CMPPP.
• Jedrzejko, M. (red.) (2009), Narkomania. Spojrzenie wieloaspektowe. Pułtusk – Warszawa: AH im. A. Gieysztora.
• Jędrzejko, M., Kowalski M., Rosik P. (2014), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno–socjologiczno–pedagogiczne. Radom: Karan.
• Jedrzejko, M. (red.) (2009) Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i nie chemicznych. Warszawa: Fundacja Pedagogium.
• Kulesza M., Surzykiewicz J. (Red.) (2013) Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin 2013.
• Kulesza M., Surzykiewicz J. (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektyw-nych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa: Difin 2013.
• Ostaszewski K. (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Lalak D., Pilch T. (1999) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa: Żak. Hasła: "Profilaktyka społeczna", "Promocja zdrowia", "Wsparcie społeczne", "Środowisko/środowisko lokalne".
• Zajączkowski K. (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych.WSiP, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: