Poradnictwo rodzinne w instytucjach kościelnych WSR-NR-2-PRIKx
1. Poradnictwo rodzinne – definicja, cel i funkcje.
2. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa rodzinnego
3. Formy realizacji usługi w postaci specjalistycznego poradnictwa rodzinnego
4. Systemowe ujęcie rodziny: rozwój rodziny i cykl życia rodziny
5. Rozpoznanie i diagnoza rodziny: znaczenie i rola diagnozy rodziny, podejścia, techniki pracy, narzędzia diagnostyczne
6. Typowe problemy związane z realizacją usługi w zakresie poradnictwa rodzinnego
7. Monitoring i ewaluacja pomocy udzielanej rodzinie w ramach poradnictwa rodzinnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa i rozumie jej źródła
EK_2 ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie
EK_3 ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa
EK_4
zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
EK_5
ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
EK_6
ma elementarną wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii
Umiejętności
EK_7
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK_8
potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe
EK_9
posiada podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie
EK_10
posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych
ECTS:
Liczba ECTS: 2
Udział w zajęciach - 15
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15
Przygotowanie prezentacji - 15
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy:
metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne - praca z tekstem, studium przypadku, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: referat, dyskusja analizowanych tekstów, prezentacja mulimedialna
- efektów umiejętności: dyskusja, analiza tekstów
Zaliczenie wymaga:
1. Obecności na zajęciach
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania do zajęć
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja
Łączna ocena = średnia ocen (1) i (2)
OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
Literatura podstawowa:
Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.
Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień
Literatura uzupełniająca
Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków.
Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: