Demografia WSR-NR-2-D
Student/ka wie czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demogrtaficzne, poznaje charakterystykę procesów ludnościowych, zna oraz interpretuje zachodzące współcześnie przemiany ludnościowe.
W cyklu 2021/22_L:
Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
W cyklu 2022/23_L:
Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
NRM_W11,
Student/Studentka - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego
związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania
NRM_U12,
Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
NRM_U14,
Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie
NRM_K04.
Student/ka - aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
WIEDZA:
Student/Studentka - ma wiedzę o procesach ludnościowych.
UMIEJETNOŚCI:
Student/ka - posiada umiejętność obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafii wiazać procesy ludnosciowe z jakoscią życia rodzinnego.
KOMPETENCJE:
Student/ka - ma świadomość powiązań między procesami demograficznymi a jakością życia społecznego.
1 ECTS:
15 godz - konwersatorium
20 godz - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego lub pisanie prac/y zaliczeniowych/ej (demokratyczny wybór studentów)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA
OCENA 2 (NDST) – student/ka nie opanował/a na wystarczającym poziomie wiedzy z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce.
OCENA 3 (DST) – student/ka opanował/a na wystarczającym poziomie (powyżej 50 %) wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce.
OCENA 4 (DB) – student/ka w znacznej części opanował/a wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce.
OCENA 5 (BDB) – student/ka na wysokim poziomie opanował/a wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)
OCENA 2 (NDST) – student/ka nie posiada elementarnej umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Nie potrafi wiązać procesów ludnościowych z jakością życia rodzinnego i społecznego.
OCENA 3 (DST) - student/ka posiada podstawowe umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na podstawowym poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego.
OCENA 4 (DB) – student/ka posiada umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na dobrym poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego.
OCENA 5 (BDB) – student/ka posiada wysokie umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na wysokim poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5)
OCENA 2 (NDST) – student/ka nie posiada świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego.
OCENA 3 (DST) – student/ka posiada elementarną świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego.
OCENA 4 (DB) – student/ka posiada świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego.
OCENA 5 (BDB) – student/ka posiada wysoką świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego.
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA:
1. Udział w zajeciach.
2. Aktywny udział w zajeciach. (+ 20%)
3. Kolokwium ustne / pisemne.
lub
3. Realizacja zadań po zajęciach: Pisemna odpowiedź na pytania tyczące się głownego temetu dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć na podstawie przygotowanego tekstu (poziom merytoryczny, terminowość, poprawność edycji tekstów. W sytuacji nieobecności na zajęciach: pisemna odpowiedź na szczególowe pytania do treści analizowanego w trakcie zajęć tekstu.
Ocena końcowa: suma czynników 1-3 z podkreśleniem 3.
Raporty z zajęć - krytreria oceniania:
- Merytoryczność.
- Terminologia.
- Umiejetnośc analizy zjawisk ludnościowych.
- Terminowość.
- Poprawnośc edycji tekstu i plików.
W sytuacji braku przygotowań studentów do zajęć lub po odbyciu zajęć niesynchronicznych w postaci zadaniowej, wykładowca może zastosować kolokwia wejściowe z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego lub inne metody weryfikacji zrealizowanych zadań. Brak zaliczenia takiego kolokwium oznacza konieczność zaliczenia danego materiału na konsultacjach w postaci ustnej wypowiedzi; w innej sytuacji brak realizacji takiego zadania oznacza niemożność uzyskania zaliczenia na poziomie oceny pozytywnej.
Literatura
M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznycm zarysie, Scholar, Warszawa 2004.
M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Scholar, Warszawa 2012.
A. Rossa, Podstawy demometrii, Wydawnictwo UŁ, Łodź 2019.
Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Demograficzny 2021, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2021.
J.Z. Holzer, Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
J. Balicki, E. Frątczak, Ch.B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - interpretacje - opinie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007.
D. Tułowiecki, Problemy rodzin jako źródła zagrożeń bezpieczeństwa socjalanego. Studium wybranych zagrożeń, "Studia nad Rodzina" 2018, nr 2 (47), s. 17-51.
D. Svyrydenko, D. Tułowiecki, Family policy of the state as a response to social security threats. Selected Problems, "Future Human Image" 2018, v. 10, p. 92-102.
Przemiany demografioczne w Polsce i ich społeczno-ekonomiczne konsekwencje, red. B. Kłos, P. Russel, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.
Sytuacja demograficzna w Polsce. Aspekty politologiczno-etyczne, red. M. Pawlus, M, Chamarczuk, TNFS, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: