Wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego WSR-NR-1-WZPR
1. Zasady prawa rodzinnego.
2. Zawarcie małżeństwa, ustalenie nieistnienia i unieważnienie małżeństwa, prawa i obowiązki małżonków, stosunki majątkowe między małżonkami.
3. Prawo rozwodowe - materialne i procesowe.
4. Separacja.
5. Władza rodzicielska.
6. Prawo alimentacyjne.
7. Prawo opiekuńcze.
8. Przysposobienie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych,
wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym
szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
EK 2 – posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi
porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami
w zakresie nauk o rodzinie
EK 3 - potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z
różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej,
kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
EK 4 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej
rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i
zawodowych
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 30 godz. = 1 ECTS.
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna,
weryfikacja: kolokwium pisemne
Efekty umiejętności (EK 2-3):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów podczas zajęć
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 3 (dst)
Wiedza: (Ek1 ) student nie ma opanowanej w pełni elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada w pełni wykształconych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełnym zakresie zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 4 (db)
Wiedza: (Ek1 ) student ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 5 (bdb)
Wiedza: (Ek1 ) student ma w pełni opanowaną elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada w pełni wykształcone umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełnym zakresie zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Literatura
M. Andrzejewski, Prawo rodzinne i opiekuńcze, wyd. 5, Warszawa 2014.
T. Smyczyński: Prawo rodzinne opiekuńcze, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2005.
T. Sokołowski, Prawo rodzinne – Zarys wykładu, Poznań 2013
J. Strzebinczyk, Prawo rodzinne, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: