Umiejętności i kompetencje rodzicielskie WSR-NR-1-UKR
1. Umiejętności komunikacyjne, dialog, konflikty.
2. Metody oddziaływań wychowawczych.
3. Metody opieki.
4. Umiejętności i kompetencje społeczne, psychiczne, emocjonalne.
5. Okres wczesnego rodzicielstwa (od poczęcia dziecka do wieku poniemowlęcego).
6. Umiejętności wychowawcze i opiekuńcze rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
7. Umiejętności i kompetencje rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym.
8. Umiejętności i kompetencje rodziców dzieci nastolatków.
9. Wchodzenie dziecka w dorosłość i usamodzielnienie.
10. Rodzice a dorosłe dziecko (i jego rodzina). Kompetencje i role.
11. Seniorzy a ich dorosłe dzieci - role i zadania.
12. Trudności i niepowodzenia wychowawcze.
13. Sytuacje trudne w rodzicielstwie.
14. Władza rodzicielska a miłość i odpowiedzialność.
15. Osobowe spełnienie w rodzicielstwie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS: 4
udział w wykładach: 30 godz. - 1 ECTS
napisanie pracy semestralnej: 25 godz. - 1 ECTS
przygotowanie do egzaminu pisemnego: 25 godz. - 1 ECTS
lektura literatury przedmiotu: 20 godz. - 1 ECTS
Suma godzin: 100 = 4 ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 7-8):
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. prezentacja pracy semestralnej.
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
- G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2010.
- A. Regulska, Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną” 2014, nr 35, s. 241-252.
- A. Regulska, Autonomia i prymat rodziny w wychowaniu i opiece nad dzieckiem, „Studia nad Rodziną” 2017, Nr 44, s. 123-134.
- A. Regulska, Placówki wsparcia dziennego i rodziny wspierające jako nowe formy pomocy rodzinie w opiece i wychowaniu dziecka, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne” 2017, nr 1 (21), s. 23-33.
- Dziecko w świecie współdziałania. Poszukiwanie podstaw samorządności, współ- działania, demokracji, red. Bronisława Dymara, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. II, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: