Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NR-1-TPWx
Cykl wykładów pt. "Teoretyczne Podstawy Wychowania" wprowadza studentów w złożoną problematykę głównych zagadnień współczesnych teorii wychowania. Wykłady skupiają się również na perspektywie teorii wychowania jako subdyscypliny nauk pedagogicznych, analizując jej rozumienie, znaczenie, funkcje i rozwój.
Pierwsze zajęcia organizacyjne mają na celu zapoznanie studentów z celami i założeniami cyklu wykładów, omówienie ich organizacji oraz przedstawienie szczegółowych treści zajęciowych i metod dydaktycznych. Ponadto, podczas tych zajęć prezentowane są wymagania i warunki dotyczące zaliczenia oraz omawiana jest literatura przedmiotu.
Kolejne wykłady koncentrują się na definicji i zbliżeniu do pojęcia wychowania, analizując jego istotę oraz właściwości oddziaływań wychowawczych. W ramach cyklu omawiane są również teoretyczne orientacje w naukach o wychowaniu, przedstawiając różne podejścia do rozumienia wychowania i zaznaczając multidyscyplinarny charakter wiedzy na ten temat.
Dalsze wykłady dotyczą pedagogiki jako nauki o wychowaniu, ukazując pedagogiczne koncepcje wychowania i przedstawiając pedagogikę jako dyscyplinę naukową. Omawiane są także konteksty, rozumienia, granice i pogranicza teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej.
Cykl obejmuje również wykłady poświęcone wybranym orientacjom i nurtom teoretycznym w naukach o wychowaniu, antropologicznym podstawom wychowania, teleologii wychowania, roli wartości w wychowaniu, metodach wychowawczych, strukturze procesu wychowawczego, dziedzinom wychowania oraz środowisku wychowawczemu.
Podsumowanie materiału, dyskusja podsumowująca oraz przygotowanie do egzaminu stanowią zakończenie cyklu wykładów. Celem tego cyklu jest nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej na temat wychowania, ale także rozbudzenie zainteresowania studentów refleksją nad różnymi aspektami tego zagadnienia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania, a także ich roli w kontekście pracy społeczno-wychowawczej z rodziną. Potrafi analizować związki między teorią a praktyką w obszarze wychowania, znać i nazywać podstawowe nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu.
U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy wychowania i opieki w rodzinie i poza nią, wykorzystując terminologię naukową oraz współczesne teorie z zakresu pedagogiki.
K_1 Student jest gotów do poszukiwania i zgłębiania wiedzy na temat znaczenia teorii w opisywaniu i wyjaśnianiu sytuacji wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie i poza nią
Kryteria oceniania
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny). Ocena na podstawie liczby punktów:
50% - 3,0
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Literatura
PODSTAWOWA
• Nowak, M. (2008) Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa.
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2012) Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28/2013.
• Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra.
• De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków.
UZUPEŁNIAJĄCA
Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Okoń W., (2004), „Nowy Słownik Pedagogiczny” Wyd. Akademickie „ŻAK”, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: