Święci małżonkowie w Kościele WSR-NR-1-SMK
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3azpNVJNgKFOU84q4g7uzZv20nKmJ_4NFPtt4rQJkD01A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4f5fac36-25d8-449f-9318-44d2d30b3dd5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3azpNVJNgKFOU84q4g7uzZv20nKmJ_4NFPtt4rQJkD01A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4f5fac36-25d8-449f-9318-44d2d30b3dd5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Wykład wprowadzający
1. Powołanie do świętości w Piśmie św.
2. Święci małżonkowie w Piśmie św. i Kościele starożytnym
3. Nauczanie Kościoła o duchowości małżeństw i świętości sakramentu małżeństwa
4. Święci małżonkowie w najnowszej historii Kościoła
5. Kryzys małżeństwa i rodziny
6. Współczesne zagrożenia kulturowe dla trwałości i świętości rodzin chrześcijańskich
7. Świętość małżonków odpowiedzią na kryzys małżeństw i rodzin chrześcijańskich.
8. Beatyfikacja i kanonizacja małżonków (Martin, Quadrocchi)
W cyklu 2021/22_L:
1. Powołanie do świętości w Piśmie św. 2. Święci małżonkowie w Piśmie św. i Kościele starożytnym 3. Nauczanie Kościoła o duchowości małżeństw i świętości sakramentu małżeństwa 4. Święci małżonkowie w najnowszej historii Kościoła 5. Kryzys małżeństwa i rodziny 6. Współczesne zagrożenia kulturowe dla trwałości i świętości rodzin chrześcijańskich 7. Świętość małżonków odpowiedzią na kryzys małżeństw i rodzin chrześcijańskich. 8. Beatyfikacja i kanonizacja małżonków (Martin, Quadrocchi) |
W cyklu 2022/23_L:
1. Powołanie do świętości w Piśmie św. 2. Święci małżonkowie w Piśmie św. i Kościele starożytnym 3. Nauczanie Kościoła o duchowości małżeństw i świętości sakramentu małżeństwa 4. Święci małżonkowie w najnowszej historii Kościoła 5. Kryzys małżeństwa i rodziny 6. Współczesne zagrożenia kulturowe dla trwałości i świętości rodzin chrześcijańskich 7. Świętość małżonków odpowiedzią na kryzys małżeństw i rodzin chrześcijańskich. 8. Beatyfikacja i kanonizacja małżonków (Martin, Quadrocchi) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawową terminologię używaną w naukach teologicznych, w naukach o rodzinie i naukach społecznych.
- student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej i prawa kanonicznego na temat małżeństwa i rodziny i ich powołania do świętości.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie;
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk teologicznych i nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
OPIS ECTS:
Aktywność studenta
udział w wykładzie
Ilość godzin 15
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu
Ilość godzin 10
konsultacje
Ilość godzin 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy
Ilość godzin 15
przygotowanie do egzaminu/kolokwium
Ilość godzin 15
SUMA GODZIN 60
LICZBA ECTS: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Wiedza:
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, ale nie wie jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
- na ocenę 4 (db.): wie czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, wie również jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, wie również jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
Umiejętności:
- na ocenę 3 (dost.) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny.
- na ocenę 4 (db.):student potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób ogólny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób trafny i precyzyjny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
Kompetencje
-na ocenę dostateczną (3-dst.) student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, lecz nie dostrzega i nie formułuje w sposób precyzyjny problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
-na ocenę dobrą (4-db.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
- na ocenę bardzo dobrą (5-bdb.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; doskonale dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, w sposób kreatywny poszukuje optymalnych rozwiązań, zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Literatura
Literatura podstawowa
Jan Paweł II, Familiaris Consortio, Kraków 1981.
Jan Paweł II, Homilia Jana Pawła wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej księżnej Kingi Stary Sącz, 16 czerwca 1999.
Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Kościół, Kraków-Ząbki 1999.
Literatura uzupełniająca
Adamczyk D, Bębas S., Chrześcijańskie sacrum?, „Collectanea Theologica” 88(2018), s. 99-114.
Bukalski S., Miłość małżeńska w życiu świętych Luigiego i Marii Quattrocchi oraz Louisa i Zelii Martin. Analiza teologiczno-psychologiczna, „Colloquia Theologica Ottoniana” 37 (2021) s. 41–62.
Głaz S., Rodzina – miejsce realizacji świętości człowieka, „Rocznik Teologiczny” 52(2010), z. 1-2, s. 179-194.
Jelonek T., Biblijne pojęcie sacrum, Kraków 2008.
Jelonek T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Kraków 2007.
Jóźwiak E., Prymas Wyszyński o małżeństwie i rodzinie, Wrocław 1994.
Knotz K., Akt małżeński, Kraków 2001.
Ładożycki A., Małżeństwo i rodzina : dwa obrazy z życia świętych, Studia Salvatoriana Polonica 8(2014), s. 35-47.
Misztal H., Powszechne powołanie do świętości a Eucharystia, „Roczniki Nauk Prawnych” 8(1998), s. 175-186.
Nagórny J., Pokrywka M. (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007.
Nagórny J., Płciowość ludzka – z perspektywy chrześcijańskiego personalizmu, w: J. Nagórny, M. Pokrywka (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007, s. 19-117.
Nosowski Z., Parami do nieba, Warszawa 2004.
Ozorowski M., Chrześcijańskie ideały wychowawcze w rodzinie Martin- rodziców św. Teresy z Lisieux, „Teologia i Moralność” 14(2019), z. 2, s. 73-85.
Sławiński H., Błogosławieni wychowawcy świętej Teresy z Lisieux, „Polonia Sacra” 17 (2013) nr 1 (32), s. 191–209.
Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014.
Strękowski S., Troska o czystość wiary w rodzinie i wspólnotach eklezjalnych według św. Grzegorza z Nyssy, "Studia Ełckie" 15 (2013), s. 349-367.
Strękowski S., Troska o czystość wiary w rodzinie i wspólnotach kościelnych w świetle pism św. Grzegorza z Nazjanzu, „Studia Ełckie” 17 (2015) nr 2, s. 173-190.
Strękowski S., Małżeństwo i rodzina w pismach Ojców Kapadockich, Warszawa 2021.
Wawrzyszkiewicz S., Małżeństwo drogą świętości. Duchowość małżeńska w doświadczeniu Equipes Notre-Dame, Kraków 2005.
W cyklu 2021/22_L:
Jan Paweł II, Familiaris Consortio, Kraków 1981. Jan Paweł II, Homilia Jana Pawła wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej księżnej Kingi Stary Sącz, 16 czerwca 1999. Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Kościół, Kraków-Ząbki 1999. Adamczyk D, Bębas S., Chrześcijańskie sacrum?, „Collectanea Theologica” 88(2018), s. 99-114. Głaz S., Rodzina – miejsce realizacji świętości człowieka, „Rocznik Teologiczny” 52(2010), z. 1-2, s. 179-194. Jelonek T., Biblijne pojęcie sacrum, Kraków 2008. Jelonek T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Kraków 2007. Jóźwiak E., Prymas Wyszyński o małżeństwie i rodzinie, Wrocław 1994. Knotz K., Akt małżeński, Kraków 2001. Misztal H., Powszechne powołanie do świętości a Eucharystia, „Roczniki Nauk Prawnych” 8(1998), s. 175-186. Nagórny J., Pokrywka M. (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007. Nagórny J., Płciowość ludzka – z perspektywy chrześcijańskiego personalizmu, w: J. Nagórny, M. Pokrywka (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007, s. 19-117. Nosowski Z., Parami do nieba, Warszawa 2004. Ozorowski M., Chrześcijańskie ideały wychowawcze w rodzinie Martin- rodziców św. Teresy z Lisieux, „Teologia i Moralność” 14(2019), z. 2, s. 73-85. Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014. Wawrzyszkiewicz S., Małżeństwo drogą świętości. Duchowość małżeńska w doświadczeniu Equipes Notre-Dame, Kraków 2005. Wróblewski P., Świętość fundamentem odnowy Kościoła. Powszechne powołanie do świętości, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24(2015), z. 3, s. 161-174. |
W cyklu 2022/23_L:
Jan Paweł II, Familiaris Consortio, Kraków 1981. Jan Paweł II, Homilia Jana Pawła wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej księżnej Kingi Stary Sącz, 16 czerwca 1999. Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Kościół, Kraków-Ząbki 1999. Adamczyk D, Bębas S., Chrześcijańskie sacrum?, „Collectanea Theologica” 88(2018), s. 99-114. Głaz S., Rodzina – miejsce realizacji świętości człowieka, „Rocznik Teologiczny” 52(2010), z. 1-2, s. 179-194. Jelonek T., Biblijne pojęcie sacrum, Kraków 2008. Jelonek T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Kraków 2007. Jóźwiak E., Prymas Wyszyński o małżeństwie i rodzinie, Wrocław 1994. Knotz K., Akt małżeński, Kraków 2001. Misztal H., Powszechne powołanie do świętości a Eucharystia, „Roczniki Nauk Prawnych” 8(1998), s. 175-186. Nagórny J., Pokrywka M. (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007. Nagórny J., Płciowość ludzka – z perspektywy chrześcijańskiego personalizmu, w: J. Nagórny, M. Pokrywka (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007, s. 19-117. Nosowski Z., Parami do nieba, Warszawa 2004. Ozorowski M., Chrześcijańskie ideały wychowawcze w rodzinie Martin- rodziców św. Teresy z Lisieux, „Teologia i Moralność” 14(2019), z. 2, s. 73-85. Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014. Wawrzyszkiewicz S., Małżeństwo drogą świętości. Duchowość małżeńska w doświadczeniu Equipes Notre-Dame, Kraków 2005. Wróblewski P., Świętość fundamentem odnowy Kościoła. Powszechne powołanie do świętości, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24(2015), z. 3, s. 161-174. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: