Rodzina w różnych kulturach i religiach WSR-NR-1-RKR
Treści programowe
Wykład wprowadzający
1. Kultura grecka
2. Kultura rzymska
3. Kultura judaistyczna
4. Nowy Testament
5. Chrześcijaństwo pierwotne
6. Prawosławie
7. Anglikanizm
8. Chrześcijaństwo reformowane
9. Islam
10. Konfucjanizm
11. Taoizm
12. Buddyzm
13. Hinduizm
14. Wybrane religie afrykańskie
15. Szintoizm
W cyklu 2021/22_L:
1. Kultura grecka |
W cyklu 2022/23_L:
1. Kultura grecka |
W cyklu 2023/24_L:
Treści programowe |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W07 - zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO
Umiejętności:
NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW
NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW
Kompetencje
NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiązywania problemów rodzinnych – P6S_KK
Aktywność studenta Ilość godzin
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykładu 18
samodzielna lektura materiałów 20
konsultacje 7
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30
przygotowanie do egzaminu/kolokwium
SUMA GODZIN 105
LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Literatura
Literatura podstawowa
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.
B. Malinowski, Życie seksualne dzikich, Warszawa 1957.
J. Pimpaneau, Chiny. Kultura i tradycja, Warszawa 2001.
Rodzina w wielkich religiach świata, red. Z.J. Kijas, Kraków 1999.
A. Unterman, Żydzi - wiara i życie, Warszawa 2015.
R. Sztychmiler (red.), Zawieranie małżeństwa w różnych systemach prawnych, religiach i kulturach, Olsztyn 2009.
Z. Wróbel, Erotyzm w religiach świata, Łódź 1990.
M.J. Żmichrowska, Małżeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie. Wspólne tradycje, Częstochowa 2007.
Literatura uzupełniająca:
W. Dworczyk, My, dzicy Papuasi, Warszawa 1985.
A. Fidler, Kanada pachnąca żywicą, Pelplin 2009.
J. Ganecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011.
K. Glombik, Uzasadnienie nierozerwalności małżeństwa w ujęciu protestanckim, „Studia Oecumenica”, vol. 17(2017), s. 95-116.
Ł. Haduch, Małżeństwo w prawie Kościoła Anglii. Wybrane zagadnienia istotne w kontekście zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy wiernymi Kościoła Anglii a katolikami. „Ius Matrimoniale” 29 (2018) nr 2, s. 83-116.
S. Jakobschy, Małżeństwo i rodzina w buddyzmie therawada, „Studia Religiologica” 37 (2004), s. 113-124.
B. Jelonek, Ewolucja instytucji japońskiego małżeństwa, „Ogrody Nauk i Sztuk” 6 (2016), s. 134-140.
K. Leśniewski, Teologiczna wizja małżeństwa i rodziny w prawosławiu a współczesne problemy pastoralne, „Studia Oecumenica” 16 (2016), s. 123-135.
R.H. Nocuń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1967.
M. Paradowska, Wśród Indian i Metysów, Wrocław 1989.
A. M. Piwko, Małżeństwo i rodzina w hinduizmie, „Nurt SVD” 2 (2013) s. 215-239.
J. Podzielny, Wizja małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej, Opole 2011.
J. Podzielny, Przysięga małżeńska w Kościołach ewangelickich. Aspekty teologiczno-etyczne, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, 50 (2017), nr 2, s. 280-289.
I. Przewłocka, Czcicierla Kojota i kruka, Gdynia 1968.
E. Sakowicz, Małżeństwo i rodzina w religiach niechrześcijańskich – wyzwaniem dla dialogu międzyreligijnego, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 6-7(2011-2012), s. 141-164.
D.A. Sikorski, Religie dawnych Słowian, Poznań 2018.
S. Strękowski, Główne powody wprowadzania obostrzeń w zawieraniu małżeństw mieszanych u wybranych autorów starożytnych i w kościelnych kanonach synodalnych, „Vox Patrum” 41 (2021), t. 79, s. 379-408.
K. Szwob, Kultury i religie świata w opowieściach, mitach i faktach, Kraków 2014.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura R. Bartnicki, Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura R. Bartnicki, Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: