Rodzina w kulturze polskiej WSR-NR-1-RKP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFj7FdoM3vE3T2h8mX4qGEjZM7pXF5qqVW3goW_2by5k1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9f80c066-787d-4a2f-b6e9-9fb56714cfde&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Treści programowe:
Wykład wprowadzający
1. Chrzest Polski w 966 r.
2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.
3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.
4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu
5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu
6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).
7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia
8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)
9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów
10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.
11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.
12. Wychowanie do wartości w rodzinie
13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych
14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku
W cyklu 2021/22_L:
Treści programowe: 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści programowe: 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
W cyklu 2023/24_L:
Treści programowe: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Wiedza
NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO
Umiejętności
NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW
NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW
Kompetencje społeczne
student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)
NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3) | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS:
Aktywność studenta Ilość godzin
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykładu 18
samodzielna lektura materiałów 20
konsultacje 7
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30
przygotowanie do egzaminu/kolokwium
SUMA GODZIN 105
LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS
1,5 ECTS – udział w wykładach, aktywność: udział w dyskusjach i konsultacjach,
1,5 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie do wykładu
1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej/eseju |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO
Umiejętności
NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW
NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW
Kompetencje społeczne
student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)
NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK
Kryteria oceniania
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Wiedza
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych.
- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
Umiejętności:
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.
- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.
- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.
Kompetencje:
promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Lektury podstawowe:
1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;
2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;
3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;
4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986.
Literatura uzupełniająca:
K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.
K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.
K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.
K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;
K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.
E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.
B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.
J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.
S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.
M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.
A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .
H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.
A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.
J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.
S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.
J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.
M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura: Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986. Literatura uzupełniająca: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: