Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze WSR-NR-1-RAZ
1. Dziecko poza rodziną naturalną.
2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.
3. Istota i rodzaje adopcji.
4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.
5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.
6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.
7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych.
8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej.
9. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych.
10. Rodzinne Domy Dziecka.
11. Wioski Dziecięce.
12. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej.
13. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny.
14. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.
15. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej.
W cyklu 2021/22_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.
Liczba godzin: 80 = 3 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.
Przygotowanie pracy semestralnej, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.
Liczba godzin: 80 = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła;
2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności
3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne
5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.
Liczba godzin: 80 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia zajęć wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt);
2. praca semestralna - esej (25 pkt);
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne (65 pkt).
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Literatura podstawowa:
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.
Literatura uzupełniająca:
- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.
- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.
- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: