Praca z osobami z niepełnosprawnością w ośrodkach wsparcia WSR-NR-1-PzOzN
1.Osoby z niepełnosprawnościami - ustalenia terminologiczne i charakterystyka.
2. Orzekanie o niepełnosprawności.
3. Rodzaje i zadania domów pomocy społecznej.
4. Specyfika pracy z osobami z upośledzenie umysłowym.
5. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi.
6. Zadania i formy pracy środowiskowych domów samopomocy.
7. Warsztaty terapii zajęciowej - metody pracy.
8. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
9. Praca z osobami niesłyszącymi i słabosłyszącymi.
10. Praca z osobami niewidomymi i słabowidzącymi.
11. Osoby z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) oraz z zaburzeniami emocjonalnymi.
12. Całościowe zaburzenia rozwojowe - osoby z autystycznym spektrum zaburzeń.
13. Osoby z niepełnosprawnością fizyczno-ruchową.
14. Świadczenia dla osób z niepełnosprawnością.
15. Problemy rodzin z osobą z niepełnosprawnością
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
NRL_W12 - zna podstawowe teorie dotyczące niepełnosprawności, ma podstawową wiedzę o różnych instytucjach i formach wsparcia osób z niepełnosprawnościami, ich specyfice, zadaniach i procesach w nich zachodzących;
NRLW13 - ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnościami, rozumie różnorodne uwarunkowania procesów edukacji, opieki i wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
NRL_U10 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych,społecznych i duchowych osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin;
NRL_K11 - jest wrażliwy na potrzeby grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,w szczególności osób z niepełnosprawnościami.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
Udział w wykładzie - 30 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Przygotowanie do wykładu - 5 godz.
Czytanie literatury - 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
Suma godzin - 90 [90/25(30) = 3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018.
2. Dykcik Władysław (red.), Pedagogika specjalna, Wydawn. UAM, Poznań 1997 i n.
3. Sękowska Zofia, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawn. WSPS, Warszawa 1998 i n.
4. Regulska Agnieszka, Rodzina wobec pomocy osobom niesamodzielnym – wsparcie w środowisku lokalnym na przykładzie gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 105-118.
4. Regulska Agnieszka, Praca socjalna jako element wsparcia rodziny dotkniętej terminalną chorobą lub niepełnosprawnością, „Studia Nad Rodziną” 2013, nr 33.
5. Regulska Agnieszka, Pomoc społeczna wobec zjawiska wykluczenia społecznego osób chorych psychicznie, „Forum Pedagogiczne” 2015, nr 1.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
- |
W cyklu 2024/25_Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: