Poradnictwo rodzinne WSR-NR-1-PR
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studenta z zasadami i strukturą praktyki poradnictwa rodzinnego zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym, typowymi problemami życia rodzinnego oraz sposobami pomocy rodzinie.
- nabycie umiejętności interpretacji problemów rodzinnych i osobistych oraz proponowania działań pomocowych
- doskonalenie kompetencji gotowości do dbania o dorobek i tradycje zawodu asystenta rodziny oraz innych profesji wspierających małżonków, rodziców oraz pozostałe podmioty życia rodzinnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: PUNKTY ECTS - 2
Zajęcia z prowadzącym - 15 godzin
Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, analiza i czytanie literatura) - 40 godzin | W cyklu 2022/23_L: ECTS:
Liczba ECTS: 2
Udział w zajęciach - 15
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15
Przygotowanie prezentacji - 15
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
| W cyklu 2023/24_L: ECTS:
Liczba ECTS: 2
Udział w zajęciach - 15
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15
Przygotowanie prezentacji - 15
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
W1 - student opisuje prawidłowości funkcjonowania systemu rodzinnego oraz jego wpływu na postawy przynależących do niego członków oraz metody wspierania tego funkcjonowania.
U2 - student diagnozuje oraz interpretuje problemy osobiste, bliskich związków, małżonków i członków rodziny; wskazuje instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań
U3 - student nazywa i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problemów życia małżeńskiego, rodzinnego
K4 - student wykazuje gotowość do dbania o dorobek i tradycje zawodu asystenta rodziny oraz innych profesji wspierających małżonków, rodziców oraz pozostałe podmioty życia rodzinnego
ECTS:
Liczba ECTS: 2
Udział w zajęciach - 15
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15
Przygotowanie prezentacji - 15
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy:
metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne - praca z tekstem, studium przypadku, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: referat, dyskusja analizowanych tekstów, prezentacja mulimedialna
- efektów umiejętności: dyskusja, analiza tekstów
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach
2. Przygotowania pracy pisemnej (studium przypadku)
Kryteria oceniania:
Ocena ndst (2)
Wiedza
Student nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa i nie rozumie jej źródła; nie ma podstawowej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie; nie ma podstawowej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa; nie zna rodzajów więzi rodzinnych i społecznych, nie posiada elementarnej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń; nie ma podstawowej wiedzy o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinneej ; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii
Umiejętności
Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; nie potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie; nie posiada podstawowych umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych
Ocena dst (3)
Wiedza:
Student zna częściowo podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa; ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie; w elementarnym stopniu posiada wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa; częściowo rozpoznaje rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń; ma częściową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii
Umiejętności
Student częściowo potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; częściowo potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; posiada najbardziej elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada najbardziej podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Ocena dobra (4)
Wiedza:
Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa; ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie; posiada wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa; poprawnie rozpoznaje rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wystarczającą wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii
Umiejętności
Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; poprawnie potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; posiada elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada najbardziej podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Ocena bardzo dobra (5)
Wiedza:
Student doskonale zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa; ma pełną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie; posiada pełną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa; doskonale rozpoznaje rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń; ma pełną wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii
Umiejętności
Student potrafi doskonale wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; bezbłędnie potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; posiada doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.
Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień
Literatura uzupełniająca
Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków.
Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: