Psychologia małżeństwa i rodziny WSR-NR-1-PM
Treści programowe:
Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina niezaangażowana i uwikłana. Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny.
Konflikty w relacjach małżeńskich - przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym.
Praca ze złością małżeńską i rodzicielską.
Uwarunkowania satysfakcji małżeńskiej.
Fazy rozwoju rodziny - ich zagrożenia i zadania rozwojowe
Parentyfikacja
Metody diagnostyczne stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - Genogram
Metody diagnostyczne stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - Mapa przestrzeni życiowej rodziny
W cyklu 2021/22_L:
Treści programowe: |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowe ujęcia małżeństwa i rodziny w psychologii – rys historyczny. Wkład głównych kierunków psychologicznych w rozwój psychologii małżeństwa i rodziny; Relacje psychologii małżeństwa i rodziny z innymi działami psychologii; Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - ogólna prezentacja; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Zaspokojenie podstawowych potrzeb; prawidłowego obrazu siebie w budowaniu intymnych relacji interpersonalnych; postawy rodziców wobec dzieci w okresie ich dzieciństwa a funkcjonowanie związku małżeńskiego i rodziny u ich dzieci (problem toksyczności). Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowe ujęcia małżeństwa i rodziny w psychologii – rys historyczny. Wkład głównych kierunków psychologicznych w rozwój psychologii małżeństwa i rodziny; Relacje psychologii małżeństwa i rodziny z innymi działami psychologii; Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - ogólna prezentacja; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Zaspokojenie podstawowych potrzeb; prawidłowego obrazu siebie w budowaniu intymnych relacji interpersonalnych; postawy rodziców wobec dzieci w okresie ich dzieciństwa a funkcjonowanie związku małżeńskiego i rodziny u ich dzieci (problem toksyczności). Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny; student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania oraz pracy społeczno- wychowawczej z rodziną, a także ich miejsca wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie; potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy osobiste bliskich związków, małżonków i członków rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, rodzicielstwa, ochrony zdrowia, uzależnień, prokreacji i przechodzenia poszczególnych etapów życia); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny i potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i rodziny. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny, potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny oraz potrafi je omówić.
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest psychologia małżeństwa i rodziny, nie potrafi wskazać uwarunkowań wysokiej jakości związku małżeńskiego oraz trwałości i spójności rodziny.
Oceną końcową jest ocena z egzaminu pisemnego.
Literatura
Obowiązkowa:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Dodatkowa:
Dodatkowa:
Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL
McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42.
Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum.
Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster.
Hantrais, L. (2004). Family policy matters: responding to family change in Europe. Bristol: The Policy Press.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
W cyklu 2021/22_L:
Obowiązkowa: Dodatkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Lektura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: