Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego WSR-NR-1-PKA
1. Ogólne wiadomości na temat Konstytucji na tle historycznym.
2. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Organizacja, zakres działania i tryb funkcjonowania organów władzy ustawodawczej (Sejm, Senat, Zgromadzenie Narodowe), władzy wykonawczej (Prezydent i Rada Ministrów) oraz sądów i trybunałów.
4. Referenda i obywatelska inicjatywa ustawodawcza oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa.
5. Zagadnienia ogólne dotyczące administracji, pojęcie, cechy administracji i jej podziały, cechy prawa administracyjnego, podział terytorialny.
6. Źródła prawa administracyjnego i ich klasyfikacja, konstytucyjny system źródeł prawa, akty prawa miejscowego, źródła prawa Unii Europejskiej.
7. Stosunek administracyjnoprawny i formy działania administracji publicznej i jej podmioty.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 Student posiada wiedzę na temat tła historycznego ustawy zasadniczej.
EK2 Zna zasady ustrojowe Rzeczpospolitej Polskiej, sposób działania organów władzy ustawodawczej, wykonawczej, sądów i trybunałów, organów kontroli państwowej oraz administracji.
Umiejętności:
EK3 Student potrafi wyjaśnić znaczenie ustrojowe kompetencji poszczególnych konstytucyjnych organów państwa.
EK4 Student rozumieć podstawowe pojęcia i zasady prawa administracyjnego.
Kompetencje:
EK5 Student prawidłowo posługuje się wybranymi zagadnieniami z zakresu prawa konstytucyjnego i prawa administracyjnego.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 30 godz. = 1 ECTS.
Kryteria oceniania
Student musi wykazać się znajomością podstawowych pojęć z zakresu prawa administracyjnego, znajomością systemu administracji w Polsce oraz pojęć związanych z prawem konstytucyjnym.
Końcowe kolokwium w formie testu.
Test składa się z 12 pytań
Punktacja: 0-8 ndst
9 dst
10 dst +
11-db
12-db +
14-13-bdb
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia oraz frekwencji na zajęciach na poziomie co najmniej 60 %.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład konwersatoryjny i metoda problemowa. Ich weryfikacja będzie dokonywana w formie obserwacji pracy studentów w czasie zajęć oraz w momencie kolokwium końcowego.
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Ocena 2 (ndst)
Wiedza: (Ek1 – 2) student nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach prawnych i nie rozumie jej źródła; nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Umiejętności: (Ek 3-4) student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych
Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ocena 3 (dst)
Wiedza: (Ek1 – 2) student nie zna w pełnym zakresie elementarnej terminologii używanej w naukach prawnych i nie rozumie jej źródła; nie zna i nie rozumie w pełnym zakresie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Umiejętności: (Ek 3-4) student nie potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, nie potrafi w pełnym zakresie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych
Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student nie ma pełnej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełni potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; nie ma w pełni świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ocena 4 (db)
Wiedza: (Ek1 – 2) student zna elementarną terminologię używaną w naukach prawnych i rozumie jej źródła; zna i rozumie podstawowe pojęci i zasady z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Umiejętności: (Ek 3-4) student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych
Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ocena 5 (bdb)
Wiedza: (Ek1 – 2) student zna w pełnym stopniu elementarną terminologię używaną w naukach prawnych i w pełni rozumie jej źródła; zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Umiejętności: (Ek 3-4) student w pełnym zakresie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, potrafi precyzyjnie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych
Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; ma pełną świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Literatura
E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012.
M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi., wyd. 7, Warszawa 2016.
M. Paździor, B. Szmulik, Konstytucyjny system organów państwowych, wyd. 1, Warszawa 2014.
B. Szmulik, Prawo konstytucyjne, wyd. 1, Warszawa 2016.
I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, wyd. 1, Warszawa 2010.
I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, wyd. 3, Warszawa 2015.
P. J. Suwaj, Prawo administracyjne ćwiczenia, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: