Pedagogika rodziny WSR-NR-1-PERx
Konwersatorium "Pedagogika Rodziny" to zajęcia, które sprzyjać mają interaktywnej dyskusji i pogłębionej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami związanymi z życiem rodzinnym. Podczas tych zajęć studenci mają okazję zanurzyć się w pedagogiczną analizę rodziny, jej funkcji, wyzwań i roli w procesie wychowawczym. Oto główne tematy poruszane w ramach konwersatorium:
1. Definicje Rodziny w Kontekście Pedagogiki
- Refleksja nad różnymi definicjami rodziny.
- Omówienie funkcji i zadań rodziny z perspektywy pedagogicznej.
2. Analiza Sytuacji Rodzin Współczesnych
- Dyskusja na temat zmian, jakie zachodzą w strukturze rodzin.
- Rozważania na temat wpływu tych zmian na życie rodziny.
3. Wychowanie w Rodzinie
- Rozważania na temat roli rodziny w procesie wychowania.
- Analiza funkcji rodziny jako środowiska wychowawczego.
4. Opieka w Rodzinie
- Omówienie różnych funkcji opiekuńczych w rodzinie.
- Dyskusja nad sensem opieki w kontekście procesu wychowawczego.
5. Cykl Życia Rodziny
- Prześledzenie różnych etapów życia rodziny.
- Analiza funkcji opiekuńczo-wychowawczych w poszczególnych fazach życia rodziny.
6. Przemoc w Rodzinie z Perspektywy Pedagogicznej
- Identyfikacja i analiza przejawów przemocy w rodzinie.
- Omówienie postaw społecznych, interwencji i rozmiarów problemu.
7. Więzi Społeczne w Rodzinie
- Dyskusja na temat różnych definicji i rodzajów więzi społecznych w rodzinie.
- Omówienie znaczenia i roli tych więzi.
8. Rodzina a Start Społeczny i Edukacyjny
- Analiza wpływu rodziny na start życiowy jednostki.
- Rozważania na temat osiągnięć szkolnych w kontekście uwarunkowań rodzinnych.
9. Związki Rodziny i Szkoły
- Teoria i praktyka współpracy rodziny i szkoły.
- Poziomy współpracy, demokratyzacja i humanizacja stosunków.
10. Dysfunkcje w Życiu Rodziny
- Identyfikacja i analiza patologii i dewiacji w rodzinie.
- Uwarunkowania społeczno-kulturowe wpływające na funkcjonowanie rodzin dysfunkcyjnych.
11. Diagnoza Rodziny
- Podejścia, problemy i obszary diagnozy rodzinnej.
- Współczesne metody diagnozowania rodzin.
12. Pomoc Rodzinie
- Kierunki i formy współczesnej pomocy rodzinie.
- Interwencje psychospołeczne i ochrona praw dziecka.
13. Osoby Starsze w Rodzinie
- Analiza niesamodzielności osób starszych w rodzinie.
- Zagadnienia wsparcia i opieki nad starszymi członkami rodziny.
Zajęcia konwersatoryjne stwarzają otwartą przestrzeń do dialogu, wymiany poglądów i analizy złożoności pedagogicznych aspektów życia rodzinnego. Studenci, korzystając z tej formy nauki, rozwijają umiejętność krytycznej refleksji i zrozumienia roli pedagogiki w kontekście wsparcia rodzin.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 student zna i rozumie historyczne, interdyscyplinarne i praktyczne konteksty pedagogicznej refleksji nad rodziną
W_2 student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób definiowania najważniejszych pojęć właściwy dla pedagogiki rodziny
U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym analizować i interpretować zjawiska z zakresu życia rodzinnego, wykorzystując terminologię naukową oraz teorie pedagogiczne.
K_1 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania jej w kontekście zmieniających się realiów życia rodzinnego.
K_2 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, a także zasięgania opinii ekspertów dla pełniejszego zrozumienia rzeczywistości życia rodzinnego.
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie)
3. Pisemnego opracowania wybranego zagadnienia (praca zaliczeniowa)
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)
(3) Ocena pracy zaliczeniowej (kryteria: samodzielność, dojrzałość i poprawność wnioskowania, strona formalna - układ, staranność, opracowanie graficzne, poprawność przygotowania pracy - wykorzystanie źródeł, poprawność językowa, struktura pracy, wnioski)
Łączna ocena = średnia ocen (1), (2) i (3). Wymagana łączna średnia ocen cząstkowych min. 3,00
OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005
• Krzesińska–Żach, B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Trans Humana, Białystok 2007.
• Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017.
• Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004
• Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka.
• Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001
• Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154.
UZUPEŁNIAJĄCO
• Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008.
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: