Podstawy bioetyki WSR-NR-1-PB
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp.
Dziś jednak (niestety) definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie.
Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli zdobywanie kwalifikacji i zdolności w zakresie uzasadnień oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie ludzkie, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich.
Treści szczegółowe:
1. Bioetyka jako nauka.
a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki.
b) Przedmiot materialny i formalny bioetyki; metody i cele.
2. Aborcja i jej konsekwencje.
a) Zło etyczne zabójstwa, konsekwencje prawne.
b) Syndrom postaborcyjny.
3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety.
a) sztuczna inseminacja
b) in vitro.
4. Eksperymenty i badania prenatalne.
a) Zasady słuszności badań.
b) Porada genetyczna.
5. Klonowanie.
a) Klonowanie przez transfer jądra komórkowego.
b) klonowanie z komórek macierzystych.
6. Transplantacje
a) ex vivo
b) ex mortuo
7. Eugenika i jej współczesne przejawy.
8.Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe.
W cyklu 2021/22_L:
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (V.R. Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Treści szczegółowe: |
W cyklu 2022/23_L:
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (V.R. Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2020/21_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS: 2 PUNKTY.
15 GODZIN WYKŁADOWYCH - 1 PUNKT.
25 GODZIN PUBLIKACJA PRACY CZ. NA MODDLE - 1/2 PUNKTU.
25 GODZIN PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOKWIUM USTNEGO - 1/2 PUNKTU. | W cyklu 2022/23_L: 1/2. p. ECTS UDZIAŁ W ZAJĘCIACH 15 godz.
1/2. p. ECTS NAPISANIE ESEJU NA MOODLE - 15 godz.
1. p. ECTS ZALICZENIE KOLOKWIUM KOŃCOWEGO - 25 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W03. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.
NRL_W09. Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.
Umiejętności:
NRL_U05. Potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych
Kompetencje społeczne:
NRL_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
KRL_U01. ABSOLWENT ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę
ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
(intelektualnego i religijno-duchowego).
Kryteria oceniania
Formy zaliczania:
1. Kolokwium ustne na końcu wykładów:
sprawdzenie efektów n. pod kątem uzyskanej przedmiotowej wiedzy.
2. Obecność i aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi).
3. Opublikowanie na platformie MOODLE eseju:
(esej/wypracowanie/streszczenie): umiejętności i kompetencje.
4. Informacja zwrotna, obserwacja pracy studenta pod kątem świadomości i wrażliwości etycznej co do omawianej problematyki (esej/refleksja, spersonalizowanie): kompetencje społeczne.
Kryteria co do stopniowania oceny:
Ocena dostateczna - 3: student uczestniczył na zajęciach w ustalonych kryteriach; wykazał się na kolokwium posiadaniem podstawowej wiedzy z norm bioetycznych, napisał esej, w którym wykazał swoją wrażliwość etyczną i społeczną.
Ocena dobra - 4: Student uczestniczył w zajęciach i był na nich aktywny (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium posiadanie przedmiotowej wiedzy; napisał esej, wykazując się merytoryczną wiedzą, ale i wrażliwością etyczną wobec niniejszej problematyki.
Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym).
Kryteria procentowe oceny:
Kolokwium ustne końcowe do - 40% oceny.
Obecności i zaangażowanie się na zajęciach do - 30 % oceny.
Napisanie poprawnie eseju (merytorycznie i formalnie) do - 30 % oceny.
Minimum zaliczeniowe > 65 % itp.
Literatura
Podstawowa:
1. J. Wróbel, Tożsamość bioetyki katolickiej, TN KUL, Lublin 2020.
2. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej
oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 19.
3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006).
4. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016.
4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79.
5. T. Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012.
6.
7. A.J. Katolo, Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000.
8. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
9. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012.
10. Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński i inni, Warszawa 2004.
11. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83.
Uzupełniająca:
1. B. Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015.
2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001).
3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: