Modele wychowania w średniowieczu WSR-NR-1-MWŚ
1. Recepcja starożytnych wzorów wychowawczych w średniowiecznej Europie.
2. Mit recesji w pedagogice średniowiecznej
3. Szkoły w okresie wędrówek ludów
4. Alquin i tzw. "renesans karoliński"
5. Wychowanie w rodzinach w epoce średniowiecza
6. Szkoły w średniowieczu (klasztorne, parafialne, katedralne, kolegiackie).
7. Powstanie Uniwersytetów i rozwój scholastyki w średniowieczu.
8. Ideały wychowawcze w średniowieczu.
9. Wychowanie rycerskie
10. Wychowanie młodzieży do wykonywania prac rzemieślniczych.
11. Wychowanie według św. Bernarda z Clairvaux, Hugona do św. Wiktora i Wincentego z Beauvais.
12. Wychowanie według św. Tomasza z Akwinu.
13. Pedagogowie u schyłku średniowiecza.
14. Wychowanie w rodzinie w średniowiecznej Polsce
15. Powstanie i działalność Akademii Krakowskiej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o wychowaniu i o rodzinie i rozumie jej źródła oraz ma podstawową wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk a także o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z szczególności z pedagogiką.
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
Student potrafi dokonać analizy tekstów źródłowych, integrować wiedze teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Student posiada umiejętność wypowiadania się w sposób spójny i precyzyjny w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy.
Ilość godzin
30
30
5
25
20
110
110 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie wie na czym polega wychowanie w rodzinie, ani nie potrafi wskazać jak wyglądało w średniowieczu, nie wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, nie wie w czym przejawia się wkład średniowiecza w przechowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności.
- na ocenę 3 (dst.): student wie na czym polega wychowanie w rodzinie, potrafi wskazać jak wyglądało wychowanie rodzinne i edukacja szkolna w średniowieczu, ale nie wie w czym przejawia się wkład średniowiecza w przechowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności.
- na ocenę 4 (db.): student wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, potrafi poprawnie scharakteryzować wychowanie w rodzinie oraz w ogólnym zarysie wie jaki był wkład średniowiecza w zachowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, potrafi wyczerpująco scharakteryzować wychowanie w rodzinie oraz wskazać osoby i instytucje, które przyczyniły się do zachowania i przekazania potomnym dziedzictwa kulturowego starożytności.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ani nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny.
- na ocenę 3 (dost.) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny.
- na ocenę 4 (db.):student potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób ogólny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób trafny i precyzyjny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja a weryfikowane egzaminem ustnym lub pisemnym.
Efekty w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami jak dyskusja problemowa, analiza poszczególnych przypadków rodzinnych doświadczeń a weryfikowana przez egzamin lub kolokwium.
Literatura
R. Barber, Rycerze i rycerskość, Warszawa 2003.
J. Chelini Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, Warszawa 1996.
G.K. Chesterton, Św. Tomasz z Akwinu, Warszawa 1995.
A. Fijałkowski Wincenty Beauvais OP (ok. 1194-1264), Warszawa 2001.
J. Le Goff, Człowiek średniowiecza, Warszawa 1996.
W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka "paideia", Bydgoszcz 1997.
B. Jedynak, S. Jedynak, K. Krusiński, Filozofia i wychowanie, Lublin 2010.
S. I. Możdzeń, Historia wychowania do 1795, Sandomierz 2006.
J. Ptasnik, Życie żaków krakowskich, Warszawa 1957.
K. Stopka, Szkoły katedralne metropolii gnieźnieńskiej w średniowieczu, Krków 1994.
Z. Tokarski, Uniwersytety w Polsce, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: