Metodologia badań ilościowych - projekt badawczy WSR-NR-1-MBI
W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:
1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilościowych.
2. Etyka badań na człowieku.
3. Projekt badawczy.
4. Kwestionariusz ankiety.
5. Dobór próby.
6. Klucz kodowy.
7. Badania pilotażowe.
8. Klucz kodowy.
9. Analiza materiału empirycznego.
10. Autorefleksja działań badawczych i (ewentualna) korekta narzędzia badawczego.
DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych w zakresie badań ilościowych. Zakłada się, że student będzie znał zasady konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk socjopedagogicznych o rodzinie, posiadał umiejętności jego skonstruowania i przeprowadzenia na poziomie pilotażu z zastosowaniem zasad etyki badań na człowieku oraz za pomocą narzędzia kwestionariusza ankiety. Wiedzę tę student/ka będzie umiał/a wykorzystać w przyszłości w diagnozie problemów rodzin, którym będzie asystował/a - w pracy zawodowej.
Zdobędzie także umiejętnośći konieczne do szerszego diagnozowania problemów rodzin - jako potencjalny zleceniodawca badań.
Student/ka wykaże się również kompetencjami społecznymi w postaci diagnozowania problemów małżeństwa i rodziny, poszukiwania sposobów ich zapobiegania i minimalizacji skutków oraz obecności w kulturze polskiej małżeństwa i rodziny, alternatywnych form życia rodzinnego, kobiecości, męskości i rodzicielstwa. Polem badań może być także wiedza na temat teologii małżeństwa i rodziny, jej interioryzacji w społeczeństwie polskim, nauczania Kościoła na temat moralności życia rodzinnego i seksualnego, powiązań pomiędzy religijnością z stylami życia rodzinnego, więzi międzypokoleniowej, więzi wewnątrz rodzinnej, socjalizacji i wychowania, modelami rodzicielstwa. Badania mogą być usytułowane również w polu zmian życia rodzinnego i małżeńskiego, różnych form życia rodzinnego i intymności, wielokulturowości, starzenia się społeczeństwa i przemian pozycji seniorów, instytucji wsparcia rodzin, polityki społecznej w Polsce i UE, pracy asystenta rodziny, coacha rodzinnego, terapeuty, pracownika ośrodka adopcyjnego.
Student/ka ma wiedzę na temat konstruowania narzędzia badawczego: kwestionariusza ankiety, posiada umiejętność konstruowania takiego narzędzia wraz ze zdolnością operacjonalizacji zjawisk społecznych. Potrafi poszukiwać i korzystać ze stworzonych w ramach innych projektów badawczych narzędzi badawczych, zna techniki pomiaru, zasady i błędy stawianych pytań, metody doboru próby, zasady reprezentatywności próby, zasady konstruowania badań internetowych i telefonicznych, etykę badań społecznych, kodowania ankiet, w tym kodowania pytań otwartych oraz wie o istnieniu elementarnych zasad statystyki komputerowej (w ramach programów SPSS i Statistica). Potrafi również zaprezentować stworzony przez siebie projekt badawczy, ankietę, uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilościowych. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilosciowych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Opis punktów ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.
- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 12 godz.
- przygotowanie klucza kodowego: 8 godz.
- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.
- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.
- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.
- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.
- test z lektur: 1/2 godz.
w sumie: 120 godz = 4 ECTS | W cyklu 2021/22_Z: Opis punktów ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.
- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 10 godz.
- przygotowanie klucza kodowego: 10 godz.
- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.
- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.
- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.
- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.
- test/testy (wejściówki) z lektur (wskazanych na początku semestru): 1/2 godz.
w sumie: 120 godz = 4 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Opis punktów ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.
- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 10 godz.
- przygotowanie klucza kodowego: 10 godz.
- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.
- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.
- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.
- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.
- test/testy (wejściówki) z lektur (wskazanych na początku semestru): 1/2 godz.
w sumie: 120 godz = 4 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:
E_01_W: Student/ka ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań ilościowych; wie jak formułować cele badań, określać przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, konstruować narzędzie - kwestionariusz ankiety, przeprowadzać w sposób zgodny z etyką badania ilościowe, konstruować klucz kodowy i kodować ankietę, analizować uzyskane dane, krytycznie analizować przeprowadzony proces badawczy.
E_02_U: Student/ka potrafi poprawnie i zgodnie z zasadami nauk społecznych zaprojektować i przeprowadzić proste badania ilościowe; potrafi sformułować cele badań, określać przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, skonstruować narzędzie - kwestionariusz ankiety, przeprowadzać badania ilościowe, konstruować klucz kodowy i kodować ankietę, analizować uzyskane dane, krytycznie analizować przeprowadzony proces badawczy.
E_03_K: Student/ka jest gotów/a do przestrzegania zasad etyki badawczej na wszystkich etapach badań, jest gotów/a do współpracy badawczej w ramach zespołu lub na drodze konsultacji i wzajemnej obiektywizacji .
DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:
P_W01 - Student na bazie posiadanej wiedzy o zjawiskach społecznych związanych z rodziną ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań ilościowych (wie jak formułować cele badań, określać przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, konstruować narzędzie - kwestionariusz ankiety, przeprowadzać badania ilościowe, konstruować klucz kodowy i kodować ankietę, analizować uzyskane dane, krytycznie analizować przeprowadzony proces badawczy.
P_W02 - Student ma wiedzę o narzędziu badawczym jakim jest kwestionariusz ankiety/kwestionariusz wywiadu.
P_W03 - Student ma wiedzę o reprezentatywności próby, jej losowym i celowym doborze.
P_U01 - Student na bazie posiadanej wiedzy o zjawiskach społecznych związanych z rodziną potrafi projektować i prowadzić badania ilościowe (formułować cele badań, określać przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, , konstruować narzędzie - kwestionariusz ankiety, przeprowadzać badania ilościowe, konstruować klucz kodowy i kodować ankietę, analizować uzyskane dane, krytycznie analizować przeprowadzony proces badawczy.
P_U02 - Student mając wiedzę o narzędziu badawczym jakim jest kwestionariusz ankiety/kwestionariusz wywiadu, potrafi wykorzystać to narzędzie w prowadzeniu własnych badań nad rodziną, w diagnozowaniu problemów rodzinnych; potrafi wskazać błędy kwestionariuszowe oraz wady doboru próby.
P_U03 - Student mając ogólną wiedzę na temat procesu badawczego, potrafi zlecać badania nad rodziną i nadzorować ich przebieg w przyszłej pracy.
P_K01 - Student ma świadomość wagi badań ilościowych dla diagnozy problemów życia rodzinnego, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym - zawodowym (jako elementu pracy w zawodach wspierających rodzinę, rodzicielstwo, wychowanie).
Kryteria oceniania
W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:
Ocena końcowa określa stopień realizacji efektów przedmiotowych oceniany na podstawie pięciu poniżej wyszczególnionych zadań cząstkowych.
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA:
1. Obecność na ćwiczeniach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).
2. Braki w obecności na ćwiczeniach powodują konieczność zaliczenia zajęć na konsultacjach.
3. Aktywny udział w zajęciach.
4. Kolokwium z wiedzy (Teams, Moodle lub w postaci rozdanego na zajęciach testu papierowego).
5. Wykonanie zadań (Moodle) w zakresie:
- przygotowanie planu projektu badawczego,
- przygotowanie kwestionariusza ankiety,
- sporządzenie klucza kodowego,
- autorecenzja projektu i działań badawczych.
NA KOŃCOWĄ OCENĘ PRZEDMIOTU SKŁADAJĄ SIĘ:
A. Ocena projektu badawczego - 20%
B. Ocena kwestionariusza ankiety - 20%
C. Ocena klucza kodowego - 20%
D. Ocena z testu - 20%
E. Ocena krytyczna projektu i ankiety dokonana przez studenta w ramach ustnego kolokwium zaliczeniowego na końcu semestru - 20%.
F: Ocena kompetencji w ramach ciągłej obserwacji zajęć w zakresie etyki komunikacji i etyki prowadzenia badań: +/- 20% (ocena może być podwyższona lub obniżona)
DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:
WIEDZA:
Ocena 2 (ndst) – Student/ka nie posiada elementarnej wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Ocena 3 (dst) – Student/ka posiada elementarnej wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; na niskim ale zadowalającym poziomie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego mając problemy z ich szczegółowym opisem; zna na poziomie elementarnym zasady budowy ankiety, konstruowania pytań, na minimalnym poziomie poprawności nazywa typy pytań, elementy ich budowy; wymienia elementarne błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna na poziomie elementarnym podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna elementarne zasady etyczne badań ilościowych, zna ogólnie metody celowe i losowe doboru próby, zasady jej reprezentatywności; zna znaczenie na poziomie elementarnym znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.
Ocena 4 (db) – Student/ka w znacznej części opanował wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; ogólnie poprawnie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego nie mając większych problemów z ich szczegółowym opisem; zna dobrze zasady budowy ankiety, konstruowania pytań; ogólnie poprawnie nazywa typy pytań, elementy ich budowy; poprawnie wskazuje podstawowe błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna dobrze podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna zasady etyczne badań ilościowych, zna dobrze metody celowe i losowe doboru próby, zasady jej reprezentatywności; trafnie wskazuje znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.
Ocena 5 (bdb) – Student/ka posiada odpowiednio bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; poprawnie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego nie mając żadnych problemów z ich szczegółowym opisem; zna bardzo dobrze zasady budowy ankiety, konstruowania pytań; trafnie nazywa typy pytań, elementy ich budowy; poprawnie wskazuje podstawowe błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna bardzo dobrze podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna dobrze zasady etyczne badań ilościowych, bezbłędnie nazywa i odróżnia metody celowe i losowe doboru próby, trafnie definiuje reprezentatywność próby; trafnie wskazuje znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena 2 (ndst) – Student/ka nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Nie potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie nie potrafi skonstruować projektu badawczego. Student/ka nie posiada elementarnych umiejętności badawczych pozwalających na tworzenie własnych projektów badawczych, prowadzenie ich, nie potrafi skonstruować narzędzia badawczego, opracować zebranego materiału empirycznego, sformułować wniosków i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT).
Ocena 3 (dst) – Student/ka potrafi na poziomie elementarnym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z ograniczonych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i wybranych nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać prostych obserwacji i uproszczonych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować nieskomplikowany projektu badawczego. Student/ka posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go, potrafi skonstruować bardzo proste, lekko wadliwe narzędzie badawcze, opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować wnioski i w bardzo prostej formie zaprezentować wyniki (z ograniczonym wykorzystaniem ICT).
Ocena 4 (db) – Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i właściwie rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać obserwacji i w miarę trafnych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować poprawny projekt badawczy. Student/ka posiada dobre umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go, potrafi skonstruować stosunkowo poprawne narzędzie badawcze, dobrze opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować wnioski i w poprawnej formie zaprezentować wyniki (z dość dobrym wykorzystaniem ICT).
Ocena 5 (bdb) – Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i właściwie rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać trafnych obserwacji i poprawnych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować bardzo dobry projekt badawczy. Student/ka posiada bardzo dobre umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go; potrafi skonstruować poprawne narzędzie badawcze, bardzo dobrze opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować właściwe wnioski i w bardzo interesującej formie zaprezentować wyniki (z właściwym wykorzystaniem ICT).
WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO ZALICZENIA:
1. Obecność na ćwiczeniach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).
2. Braki w obecności na ćwiczeniach powodują konieczność zaliczenia zajęć na konsultacjach.
3 Aktywny udział w zajęciach.
4. Wykładowca stosuje min. jedno lub kilka kolokwiów wejściowych/progowych z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego (lektury z zakresu tworzenie projektu badawczego i zasady budowy kwestionariusza). Brak zaliczenia takiego kolokwium / takich kolokwiów (tzw. wejściówek) oznacza dodatkową konieczność zaliczenia danego materiału i jest warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego.
5. W sytuacji zajęć niesynchronicznych, warunkiem podejścia do zaliczenia jest realizacja zadań z tych zajęć.
NA KOŃCOWĄ OCENĘ PRZEDMIOTU SKŁADAJĄ SIĘ:
A. Ocena projektu badawczego - 20%
B. Ocena kwestionariusza ankiety - 20%
C. Ocena klucza kodowego - 20%
D. Ocena z testu - 20%
E. Ocena krytyczna projektu i ankiety dokonana przez studenta w ramach ustnego kolokwium zaliczeniowego na końcu semestru - 20%.
Praktyki zawodowe
W ramach praktyk zawodowych student/ka może uczestniczyć / być świadkiem lub obserwatorem działań badawczych na człowieku ws poznanego wzoru oraz kodeksu etyki badacza.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 217-227.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
J. Sztumpski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
Literatura uzupełniajaca:
L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.
R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Toruń 2004.
J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009.
A. Sułek, Metodologia socjologiczna, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 209-217.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.
R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.
J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
A. Krajewska, Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia, Białystok 2001.
S. MacDonald, N. Headlam, Research Methods Handbook. Introductory guide to research methods for social research, Manchester 2011.
Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Częstochowa 2000.
H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013.
M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków 2002.
O.D. Apuke, Quantitative Research Methods: A Synopsis Approach, "Arabian Journal of Business and Management Review (Kuwait Chapter)" 2017, vol. 6 (10), p. 40-47.
Materiały:
D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].
D. Tułowiecki, Kwestionariusz ankiety: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].
D. Tułowiecki, Klucz kodowy do kwestionariusza: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].
W cyklu 2021/22_Z:
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf]. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf]. |
W cyklu 2023/24_Z:
G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 217-227. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ, OCENA I ARCHIWIAZACJA ZAJĘĆ: Moodle |
W cyklu 2023/24_Z:
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ, OCENA I ARCHIWIAZACJA ZAJĘĆ: Moodle |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: