Kobiety w Piśmie Świętym WSR-NR-1-KP
Treści programowe:
1. Powołanie, godność i zadania kobiety w ujęciu biblijnym
2. Ewa – Matka wszystkich żyjących
3. Status społeczny kobiet w Izraelu
4. Najbardziej znane kobiety w Starym Testamencie
5. Maryja Matka Mesjasza
6. Kobiety w Ewangelii Dzieciństwa (Mt 1-2; Łk 1-2)
7. Kobiety wokół Jezusa w ewangeliach
8. Rola kobiet w pierwotnym Kościele
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
NRM_W03, NRM_W04, NRM_U05, NRM_K02
opis ECTS:
udział w wykładach: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 10 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Suma godzin: 100
[60/30(25) godz. = 2 ECTS]
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - egzamin, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu;
2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Literatura:
1. E. Adamiak, Kobiety w Biblii. Stary Testament, Kraków 2006.
2. E. Adamiak, Kobiety w Biblii. Nowy Testament, Kraków 2010.
3. J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008.
4. J. Eisenberg, Kobieta w czasach Biblii, Gdańsk 1996.
5. J. du Mesnil, Kobiety Nowego Testamentu, Poznań 2010.
6. N. H. Resenblatt, Tajemnice biblijnych kobiet, Warszawa 2006.
7. R. J. Strand, Gotowe na wszystko. Kobiety Starego Testamentu, Warszawa 2011.
8. T. J. Wray, Kobiety Starego Testamentu, Poznań 2011.
9. E. Bianchi, Jezus i kobiety, Poznań 2016.
10. M. Miduch, Kobiety, które kochał Bóg, Kraków 2018.
11. J. Załęski, Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005.
12. I. Zielonka, Kobiety sławione pieśnią w Starym Testamencie - Debora i Jael, w: Collectanea Theologica 81/1(2011), s. 17-39.
13. D. Steć, Natura kobiety w ujęciu biblijnym, w: Fides et ratio 4(12)2012, s. 27-45.
14. D. Dziadosz, Religijny i społeczny status kobiet w tradycjach o Abrahamie (Rdz 11,27-25,18), w: Verbum Vitae 19(2011), s. 15-40.
A. J. Najda, Kobiety sprawujące funkcje kierownicze w pierwotnym Kościele w świetle Listów św. Pawła, w: Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża 30(2012), s. 169-185.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: