Instytucjonalne wsparcie rodziny w systemie pomocy społecznej WSR-NR-1-IWR
1. Rodzina, instytucja, pomoc społeczna - słowa klucze, definicje: analiza społeczna - wykład
2. Jednostki organizacji Pomocy Społecznej - wykład
3. Wsparcie społeczne - rodzaje, charakterystyka
4. Omówienie ustawy o pomocy społecznej z dn. 12. marca 2004 r. Dz.U. 2004 Nr 64 poz. 593
5. Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej: charakterystyka, znaczenie , cel - opis przykładowego OPS M/G.
6. Pracownik socjalny w OPS - a wsparcie rodziny: zadania, cele, funkcjonowanie
7. Asystent rodziny i jego rola we wsparciu rodziny w OPS (uwzględnienie ust. o pieczy zastępczej)
8. Analiza i omówienie zasiłków jako form wsparcia rodziny
9. Analiza i omówienie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych
10.OBSZARY WSPARCIA W OPS
10. Wsparcie dzieci: gmina, szkoła, dożywianie, poradnie
11. Wsparcie młodzieży dorastającej - problemy, pomoc, profilaktyka, ośrodki
12. Wsparcie rodziny z doświadczeniem dziecka z niepełnosprawnością
13. Wsparcie rodziny w trudnych sytuacjach: uzależnienia
14. Wsparcie rodziny w sytuacji przemocy
15. Wsparcie rodziny w sytuacji katastrof: powódź, ogień, epidemia
16. Wsparcie seniorów we wczesnej starości
17. Film – głęboka woda – po oglądnięciu analiza
18. Film – głęboka woda - po oglądnięciu analiza
19. Formy wsparcia rodziny w konkretnym przypadku (np. MOPS w Krakowie, Warszawie, gminie zamieszkania
20. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej - działania praktyczne
21. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
22. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
23. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
24. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
25. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
26. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
27. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
28. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
29. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej
30. Zaliczenie ćwiczeń
W cyklu 2021/22_L:
1. Rodzina, instytucja, pomoc społeczna - słowa klucze, definicje: analiza społeczna - wykład |
W cyklu 2022/23_L:
1. Rodzina, instytucja, pomoc społeczna - słowa klucze, definicje: analiza społeczna - wykład |
W cyklu 2023/24_L:
1. Rodzina, instytucja, pomoc społeczna - słowa klucze, definicje: analiza społeczna - wykład |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1 - ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie, w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania;
2 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
3 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
4- posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne:
5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Kryteria oceniania
Metody: wykład informacyjny, konwersatorium, dyskusja, pogadanka, case study, analiza przypadku
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna _ wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura przedmiotu
weryfikacja: wykonanie i zaprezentowanie prezentacji, aktywny udział w zajedziach (dyskusja
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, case study, analiza instytucji
weryfikacja: prezentacja prezentacji (Teams), obserwacja aktywności studentów, dyskusja, aktywne rozwiązywanie problemów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne - analiza prezentacji, dyskusja, case study
weryfikacja - aktywność studentów, obserwacja zaprezentowania prezentacji, dyskusja, bieżąca informacja zawrotna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
J. Młyński, Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016
D. Smykowska, Instytucje wsparcia społecznego, Łódź 2007.
Literatura uzupełniająca:
System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania, red. B.Szatur-Jaworska, P. Błędowski, Warszawa 2016.
Wsparcie społeczne w działalności wybranych instytucji i pracowników służb społęcznych, red. J. Matejek, R. Spyrka-Chlipałą, B. Stańkowski, Kraków 2015
Nowa praca socjalna- wybrane tomy od 1 do 30, Warszawa 2014
Przegląd Czasopisma Praca Socjalna
Ustawa o pomocy społecznej 2004r
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2022/23_L:
brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2023/24_L:
brak wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: