Unia Europejska - organizacja i funkcjonowanie WSE-ZP-UEOF
Zajęcia poświęcone są omówieniu organizacji i funkcjonowania Unii Europejskiej od momentu powołania jej w 1992 r. na mocy Traktatu z Maastricht. W szczególności podczas zajęć studenci poznają odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak w trakcie swojego ponad 30-letniego działania zmieniła się Unia Europejska? W stronę jakich rozwiazań poszły te zmiany?
- Jakie kompetencje obecnie UE posiada i jak podejmuje decyzje w różnych obszarach?
- Jaki kształt organizacyjny i jakie uprawnienia posiadają instytucje unijne?
- Jak przebiega proces legislacyjny w UE? Jakie akty prawne UE przyjmuje i jak wpływają one na prawo i polityki państw członkowskich?
- Jak UE działa w wybranych politykach i obszarach, takich jak: rynek wewnętrzny, unia gospodarczo-walutowa, sprawy zewnętrzne (w tym polityka handlowa, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa), Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE?
- Jakie państwa mogą dołączyć do UE i na jakich zasadach?
- Jak przebiegał dotychczasowy proces rozszerzania UE?
- Jakie uprawnienia wynikają z unijnego obywatelstwa?
- Jaki jest bilans członkostwa Polski w UE w wymiarze polityczny, gospodarczym i społecznym?
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty:
W1 - zna i rozumie wybrane przyczyny i skutki polityczne, ekonomiczne,
społeczno powstania i rozwoju Unii Europejskiej
W2 - posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki
wybranych polityk i działań publicznych, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji
W3 - posiada pogłębioną wiedzę na temat reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student(ka):
W1 - zna i rozumie wszystkie omawiane w trakcie zajęć przyczyny i skutki polityczne, ekonomiczne, społeczne powstania i rozwoju Unii Europejskiej, w stopniu wysokim,
W2 - posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki
wszystkich omawianych podczas zajęć polityk i działań, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji,
W3 - posiada pełną pogłębioną wiedzę na temat reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości,
Na ocenę dobrą plus
W1 - student(ka) zna i rozumie niemal wszystkie omawiane w trakcie zajęć przyczyny i skutki polityczne, ekonomiczne, społeczne powstania i rozwoju Unii Europejskiej, w stopniu wysokim; w ich omawianiu popełnia jedynie niewielkie błędy;
W2 - student(ka) posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki prawie wszystkich omawianych podczas zajęć polityk i działań, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji, popełnia pojedyncze błędy w tym zakresie;
W3 - student(ka) posiada pogłębioną wiedzę na temat prawie wszystkich reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości , ale w ich charakterystyce i ocenie popełnia drobne błędy;
Na ocenę dobrą
W1 - student(ka) zna i rozumie większość omawianych w trakcie zajęć przyczyn i skutków politycznych, ekonomicznych, społecznych powstania i rozwoju Unii Europejskiej, w stopniu dobrym; w omawianiu tych zagadnień popełnia nieliczne błędy;
W2 - student(ka) posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki niemal wszystkich omawianych podczas zajęć polityk i działań, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji, popełnia dość liczne, ale drobne błędy w tym zakresie;
W3 - student(ka) posiada pogłębioną wiedzę na temat prawie wszystkich reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości , ale w ich charakterystyce i ocenie popełnia liczne, choć niezbyt znaczące błędy;
Na ocenę dostateczną plus
W1 - student(ka) zna i rozumie większość omawianych w trakcie zajęć przyczyn i skutków politycznych, ekonomicznych, społecznych powstania i rozwoju Unii Europejskiej, w stopniu dostatecznym; w omawianiu tych zagadnień popełnia liczne błędy, ale rozumie kluczowe dla tych procesów zjawiska;
W2 - student(ka) posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki większości omawianych podczas zajęć polityk i działań, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji, popełnia liczne błędy w tym zakresie, ale rozumie najważniejsze zagadnienia;
W3 - student(ka) posiada pogłębioną wiedzę na temat wiekszości reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości , ale w ich charakterystyce i ocenie popełnia liczne i niezbyt znaczące błędy;
Na ocenę dostateczną
W1 - student(ka) zna i rozumie przynajmniej połowę omawianych w trakcie zajęć przyczyn i skutków politycznych, ekonomicznych, społecznych powstania i rozwoju Unii Europejskiej, w stopniu dostatecznym; w omawianiu tych zagadnień popełnia liczne błędy, ale rozumie kluczowe dla tych procesów zjawiska;
W2 - student(ka) posiada umiarkowanie zaawansowaną wiedzę w zakresie zrozumienia specyfiki przynajmniej połowy omawianych podczas zajęć polityk i działań, realizowanych na poziomie UE , w tym w szczególności w zakresie ich tworzenia i realizacji, popełnia liczne błędy w tym zakresie, ale rozumie najważniejsze zagadnienia;
W3 - student(ka) posiada umiarkowanie pogłębioną wiedzę na temat wiekszości reguł prawnych i instytucjonalnych określających działania UE i rządzące nimi prawidłowości , ale w ich charakterystyce i ocenie popełnia liczne i umiarkowanie poważne błędy;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: