Polityka gospodarcza WSE-ZP-PG
I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE (wykład 1)
I.1. Przedstawienie się, omówienie zainteresowań naukowych i doświadczeń akademickich.
I.2. Omówienie sylabusu, w tym głównych treści programowych przedmiotu, efektów uczenia się, literatury przedmiotu i formy zaliczenia.
I.3. Miejsce przedmiotu w programie studiów i jego znaczenie dla przyszłej kariery studentów.
I.4. Dostęp do materiałów pomocniczych w Moodle.
I.5. Możliwości konsultacji poza zajęciami: kontakt mailowy, dyżury dydaktyczne.
II. ZAGADNIENIA WSTĘPNE (wykład 2)
II.1. Istota polityki gospodarczej
II.2. Podmioty polityki gospodarczej
II.3. Gospodarka narodowa jako przedmiot oddziaływań polityki gospodarczej
II.4. Układ strukturalny gospodarki narodowej
III. DOKTRYNY POLITYKI GOSPODARCZEJ
III.1. Merkantylizm (wykład 3)
III.2. Fizjokratyzm (wykład 3)
III.3. Ekonomia klasyczna (wykład 4)
III.4. Ekonomia neoklasyczna (wykład 4)
III.5. Keynesizm (wykład 5)
III.6. Monetaryzm (wykład 6)
III.7. Szkoła racjonalnych oczekiwań (wykład 6)
III.8. Szkoła austriacka (wykład 7)
III.9. Ekonomia podażowa (wykład 7)
III.10. Ekonomia wyboru publicznego (wykład 7)
IV. CELE, UWARUNKOWANIA I DZIEDZINY POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 8)
IV.1. Cel główny i cele szczegółowe polityki gospodarczej
IV.2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania polityki gospodarczej
IV.3. Dziedziny polityki gospodarczej
V. PLANOWANIE POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 9)
V.1. Istota planowania gospodarczego
V.2. Rodzaje planów gospodarczych
V.3. Proces planowania gospodarczego
V.4. Dziedziny planowania makroekonomicznego
V.5. Diagnoza sytuacji gospodarczej jako punkt wyjścia planowania polityki gospodarczej
VI. SYSTEMY GOSPODARCZE (wykład 10)
VI.1. Modele systemów gospodarczych
VI.2. Podział systemów gospodarczych według J. Kornaia
VII. ROLA PAŃSTWA W KAPITALIZMIE RYNKOWYM (wykład 11)
VII.1. Fundamenty kapitalizmu rynkowego
VII.2. Zadania państwa w kapitalizmie rynkowym
VII.3. Pożądane cechy nowoczesnego państwa
VIII. POLITYKA PIENIĘŻNA
VIII.1. Funkcje pieniądza (wykład 12)
VIII.2. Istota i cele polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.3. Instytucje polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.4. Rola systemu bankowego (wykład 13)
VIII.5. Instrumenty polityki pieniężnej (wykład 13)
VIII.6. Mechanizm transmisyjny (wykład 13)
IX. POLITYKA BUDŻETOWA
IX.1. Funkcje budżetu (wykład 14)
IX.2. Automatyczne stabilizatory (wykład 14)
IX.3. Aktywna polityka fiskalna (wykład 14)
IX.4. Podatki a podział dochodu (wykład 15)
IX.5. Deficyt budżetowy (wykład 15)
IX.6. Dług publiczny (wykład 15)
Na zajęciach 2-15 prezentacje studentów (ostatnie 30 minut zajęć).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student zna i rozumie podstawowe współzależności między sektorami gospodarki.
W2. Student wyjaśnia ewolucję gospodarek państw europejskich w kontekście rozwoju doktryn polityki gospodarczej.
W3. Student klasyfikuje modele systemów gospodarczych i dokonuje ich charakterystyki.
W4. Student zna narzędzia oddziaływania państwa na gospodarkę.
U1. Student identyfikuje, analizuje i interpretuje zjawiska ekonomiczne zachodzące w skali makro.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS)
- studiowanie literatury: 9h (0,3 pkt. ECTS)
- przygotowanie do testu: 15h (0,5 pkt. ECTS)
- przygotowanie prezentacji: 6h (0,2 pkt. ECTS)
Łącznie: 60h (2 pkt. ECTS)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
- na ocenę dostateczną (3) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie wybranego kryterium i omawia powstały w wyniku tego podziału układ strukturalny;
- na ocenę dobrą (4) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie dwóch wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie trzech wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne.
Ad W2:
- na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach dwóch wybranych doktryn polityki gospodarczej;
- na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach czterech wybranych doktryn polityki gospodarczej;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach sześciu wybranych doktryn polityki gospodarczej.
Ad W3:
- na ocenę dostateczną (3) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę;
- na ocenę dobrą (4) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę i podaje przykłady z historii gospodarczej;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę i podaje przykłady z historii gospodarczej, jak również potrafi omówić podział systemów gospodarczych zaproponowany przez Jánosa Kornaia.
Ad W4:
- na ocenę dostateczną (3) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej;
- na ocenę dobrą (4) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić istotę dwóch wybranych instrumentów;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić istotę i mechanizm oddziaływania dwóch wybranych instrumentów.
Ad U1:
- na ocenę dostateczną (3) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej;
- na ocenę dobrą (4) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie skutki interwencji;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie i pośrednie skutki interwencji.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
a) w zakresie wiedzy (ZP1_W04, ZP1_W09, ZP1_W13) – egzamin pisemny (maksymalnie 75 pkt.):
- pierwsze podejście: test jednokrotnego wyboru,
- poprawka: test wielokrotnego wyboru;
b) w zakresie umiejętności (ZP1_U17) – opracowanie i przedstawienie przez grupę liczącą 2-3 studentów trwającej ok. 15 min. prezentacji na temat wybranego zagadnienia z obszaru polityki gospodarczej (maksymalnie 25 pkt.).
Liczba punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana (1 pkt. za każde spotkanie, a więc łącznie z tego tytułu można otrzymać maksymalnie 15 pkt.).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. A. Kosztowniak, M. Sobol (red.), Współczesna polityka gospodarcza. CeDeWu, Warszawa 2024.
2. J. Kaja, Polityka gospodarcza – wstęp do teorii. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego. WN PWN, Warszawa 2022.
2. B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza. WN PWN, Warszawa 2012.
3. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Dane do zajęć zdalnych w MS Teams: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: