Konsumpcja i antykonsumpcja, moda i slow fashion (ZR-12) WSE-SO-ZR-KiA
Zajęcia dotyczą 12. Celu Zrównoważonego Rozwoju - Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Na zajęciach podjęte będą zagadnienia z perspektywy socjologicznej – zagadnienia związane ze zjawiskiem konsumpcji, nadmiernej konsumpcji, antykonsumpcji, mody i mody etycznej. Wyjaśniona zostanie istota konsumpcji, jej geneza w perspektywie teorii socjologicznej (m.in. Teredy, C. Campbell, A. Apaduraia). Studenci dowiedzą się jakie są konsekwencje społeczne hiperkonsumpcji. Zapoznają się z nurtami dekonsumpcyjnymi i antykonsumpcyjnymi, które częściowo wiążą się z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Studenci dowiedzą się czym jest moda w ujęciu socjologicznym, jakie są jej podstawowe koncepcje i dlaczego jest ona ściśle związana z konsumpcją i współtworzy kulturę konsumpcji (szczególnie moda typu fast). Następnie studenci dowiedzą się jakie są współczesne sposoby na dekonsumpcję i antykonsumpcję w zakresie mody – poznają definicję mody etycznej, cyrkularnej, slow fashion.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Posttest, prezentacja zadania na zajęciach, prezentacja .pptx z pracy na zjaęciach ćwiczeniowych
Na ocenę 2: student nie wie, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i nie wie czym się charakteryzują te zjawiska; nie umie przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej.
Na ocenę 3, 3,5: student wie w stopniu podstawowym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu podstawowym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej.
Na ocenę 4, 4,5: student wie w stopniu dobrym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu dobrym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej.
Na ocenę 5: student wie w stopniu bardzo dobrym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu bardzo dobrym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej.
Literatura
A. Perchla-Włosik, Moda a społeczeństwo konsumpcyjne, Wrosław 2019.
F. Bylok, Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, "Annales : etyka w życiu gospodarczym" 2015, nr 1, 55-69.
K., Zajączkowska, Odpowiedzialna moda. Guilt-free przewodnik po slow fashion, Kraków 2022.
M. Szymor, Slow fashion, 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: