Socjologia wsi WSE-SO-SWsi
Przedmiot ma formę wykładu i odbywa się w semestrze letnim w wymiarze 30 g. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką i specyfiką obszaru badawczego socjologii wsi, zwłaszcza socjologii wsi polskiej. Omawiane będą: początki socjologii wsi, przedmiot (wieś i obszar wiejski) i metody badań (monograficzna i dokumentów osobistych); tradycyjna organizacja wsi polskiej; modernizacja wsi polskiej w 20-leciu międzywojennym; ruch ludowy; tradycyjna kultura chłopska w Polsce, preferencje kulturalne; gospodarowanie chłopskie wczoraj i dziś (praca na wsi, dwuzawodowość i wielozawodowość, PGR); nowe osadnictwo na wsi polskiej; wieś jako środowisko obywatelskie; aktywizacja współczesnej wsi polskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie wiedzy (EW):
1. Identyfikuje główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi.
2. Charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie umiejętności (EU):
1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.
2. Analizuje poprawnie przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
3. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi.
Opis ECTS:
Uczestnictwo w wykładach - 30 g.
Konsultacje - 5 g.
Przygotowanie do egzaminu - 25 g.
Ogółem - 60 g. (w tym 35 g. w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim)
Punkty ECTS = 60 g. : 30 g. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (test) z materiału przedstawionego na wykładach i wskazanych lektur. Zaliczenie, czyli uzyskanie oceny dostatecznej to udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie. Uzyskanie wyższych ocen kształtuje się procentowo w sposób następujący:
dostateczny+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 69% pytań,
dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 77% pytań,
dobry+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 86% pytań,
bardzo dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 94% pytań na egzaminie.
W odniesieniu do oczekiwanych efektów uczenia się studenta w zakresie wiedzy i umiejętności oceny kształtują się następująco:
Na ocenę bardzo dobry -
1. Student bardzo dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi.
2. Student bardzo dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
3. Bardzo sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.
4. Potrafi bardzo dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
5. Potrafi bez trudności czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi.
Na ocenę dobry -
1. Student dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi.
2. Student dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
3. Sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.
4. Potrafi dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
5. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi.
Na ocenę dostateczny -
1. Student w sposób wystarczający potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi.
2. Student dość dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
3. W sposób wystarczający posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.
4. Potrafi dość dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
5. Potrafi czytać z dostatecznym zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi.
Na ocenę niedostateczny -
1. Student nie potrafi identyfikować głównych perspektyw badawczych (koncepcji, metod, narzędzi) i podstawowych pojęć z zakresu socjologii wsi.
2. Student nie potrafi charakteryzować funkcjonowania i przeobrażania rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
3. Nie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.
4. Nie potrafi analizować przyczyn i przebiegu konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich.
5. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistycznych tekstów z zakresu socjologii wsi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: