Socjologia wiedzy WSE-SO-SW
Kurs ma na celu przybliżenie Słuchaczom podstawowych założeń i osiągnięć dyscypliny socjologicznej zwanej socjologią wiedzy. Oprócz historycznej refleksji na temat rozwoju dyscypliny, podstawowych teorii, twórców klasycznej i nieklasycznej socjologii wiedzy, kurs ma za zadanie ukazać praktyczne możliwości korzystania z teorii socjologii wiedzy, które Kursanci będą mogli wykorzystać w swoich badaniach empirycznych, zarówno na obszarze badań ilościowych, jak i jakościowych.
A oto szczegółowe zagadnienia, które zostaną omówione na kursie:
1. Wiedza we współczesnym dyskursie naukowym, wiedza a nauka.
2. Klasycy socjologii a socjologia wiedzy: Simmel, Weber, Durkheim, Marks.
3. Klasyczni przedstawiciele socjologii wiedzy.
4. Nieklasyczni przedstawiciele socjologii wiedzy.
5. Max Scheler ojciec założyciel socjologii wiedzy.
6. Karl Mannheim twórca klasycznej socjologii wiedzy.
7. Fenomenologiczna socjologia wiedzy.
8. Alfred Schütz w intersubiektywych światach socjologii wiedzy.
9. Peter L. Berger i Thomas Luckmann w społecznym. tworzeniu.rzeczywistości.
10. Mocny program socjologii wiedzy i jego twórcy.
11. Konstruktywizm społeczny.
12. Język a socjologia wiedzy.
13. Teoretyczno-metodologiczny model badawczy korzystający z dorobku socjologii wiedzy.
14. Socjologia wiedzy: między teorią a praxis. Jak korzystać z dorobku socjologii wiedzy na obszarze badań społecznych.
15. Podsumowanie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Opis ECTS
Podstawowym celem kursu jest wprowadzenie Studentów w najważniejsze teorie socjologii wiedzy oraz ukazanie praktycznej strony ich zastosowania w badaniach socjologicznych.
Wiedza
Kurs zakłada przekazanie Studentom historii, teorii, szkół, kierunków i najważniejszych nazwisk naukowców związanych z socjologią wiedzy. Wiedza ta funkcjonuje i bazuje zasadniczo na trzech obszarach, filozofii, socjologii i metodologii, łączy w sposób interdyscyplinarny szereg teorii i koncepcji na temat społeczeństwa i wypływa ze źródła wielu doświadczeń, badań i paradygmatów naukowych.
Umiejętności
Zdobyta wiedza może zostać wykorzystana przez Studentów w ich dalszej pracy, licencjackiej czy magisterskiej.
Kompetencje społeczne
Wiedza zdobyta na Kursie przełoży się na praktyki społeczne i komunikacyjne podnosząc kompetencje społeczne Kursantów w poruszaniu się w i po sieci instytucji w ich życiu społecznym i zawodowym.
Udział w wykładzie 30 godzin.
Przygotowanie do egzaminu 20 godzin.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych 20 godzin.
Konsultacje 5 godzin.
Suma 75 godzin.
E-learning będzie pomocny w przekazywaniu wiadomości, notatek i dyskusji poza godzinami wykładu.
Kryteria oceniania
Formuła Kursu zakłada aktywność, współpracę intelektualną i doskonalenie warsztatu społecznych kompetencji. Oczytanie i formułowanie tez na podstawie treści zawartych w ważnych tekstach z obszaru socjologii wiedzy, owe kompetencje pogłębiają.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z elementami pytań otwartych): 90%, który, w sytuacji zaostrzenia się pandemii może zostać przeniesiony na platformę Moodle.
Obecność na zajęciach, która jest weryfikowana przez sporządzoną listę obecności: 10%.
Egzamin trwa 30 minut.
Stacjonarnie lub na platformie Moodle.
System oceniania:
W czasie testu można uzyskać 10 punktów. Próg zaliczeniowy to 5,1 punktów (ocena dostateczna).
Punkty od:
5,1-6,5: ocena dostateczna.
6,6-7: ocena dostateczna plus.
7,1-8,5: ocena dobra.
8,6-9: ocena dobra
9,1-10: ocena bardzo dobra.
Praktyki zawodowe
Umiejętności zdobywane na zajęciach obejmują takie istotne obszary i zagadnienia jak badania nauki, polityki, relacji społeczeństwo a wiedza, ideologii, mediów, pokoleń, instytucji, grup i kategorii społecznych, jak elity, czy młodzież.
Literatura
Literatura podstawowa:
BARNES Barry, BLOOR David,
Mocny program socjologii wiedzy, IFiS, Warszawa 1993.
BERGER Peter Ludwig, LUCKMANN Thomas,
Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983.
CZERNIAK Stanisław,
Socjologia wiedzy Maxa Schelera, IFiS PAN, Warszawa 1981.
KORCZYŃSKI Tomasz Michał, Stereotyp narodowy a socjologia wiedzy, ISKK, Warszawa 2014.
KORCZYŃSKI Tomasz Michał (red.), Współczesne problemy socjologii wiedzy, WWS, Warszawa 2017.
KORCZYŃSKI Tomasz Michał, Kiedy dom zaczyna płonąć. Swój, obcy, wróg w Trzeciej Rzeszy – perspektywa konstruktywistycznej socjologii wiedzy, Katedra, Gdańsk 2019.
MACHNIKOWSKI Ryszard M.
Spór o relatywizm w XX-wiecznej socjologii wiedzy naukowej, WUŁ, Łódź 2002.
MANNHEIM Karl,
Ideologia i utopia, Test, Lublin 1992.
NIŻNIK Józef,
Socjologia wiedzy. Zarys historii i problematyki, KiW, Warszawa 1989.
SCHELER Max,
Problemy socjologii wiedzy, PWN, Warszawa 1990.
ZEMŁO Mariusz,
Socjologia wiedzy w tradycji interakcyjno-fenomenologicznej, TNK KUL, Lublin 2003.
Literatura uzupełniająca:
BERGER Peter Ludwig,
Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 1995.
MANNHEIM Karl, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, PWN, Warszawa 1974.
NIŻNIK Józef,
Wiedza jako stereotyp, Wiedza a wartości, A. Motycka red., IFiS PAN, Warszawa 2001.
SOJAK Radosław,
Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, FNP, Wrocław 2004.
ZIÓŁKOWSKI Marek,
Wiedza. Jednostka. Społeczeństwo, PWN, Warszawa 1989.
Encyklopedia socjologii, t. IV, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: