Socjologia rodziny WSE-SO-SRodz
Treści merytoryczne
1. Definicja rodziny – problem z definiowaniem rodziny, współczesna definicja rodziny, rodzina a reprodukcja struktury społecznej, wskaźniki, metody badania rodziny
2. Rodzina jako grupa i jako instytucja społeczna – rodzina w perspektywie socjologicznej, funkcje rodziny, typy rodzin
3. Cykl życia rodziny – teoria cyklu, etapy rozwoju rodziny, rodzina seniorów a seniorzy w rodzinie
4. Przeobrażenia funkcji współczesnej rodziny
5. XX wiek – era małżeństwa
6. Role rodzinne i małżeńskie
7. Poszukiwanie partnera życiowego
8. Rodzicielstwo wobec przemian współczesnych- wpływ przemian społecznych na jakość współczesnego rodzicielstwa, rodzicielstwo jako inwestycja?
9. Kryzysy w cyklu życia rodziny – kryzys ćwierćwiecza, kryzys wieku średniego, syndrom pustego gniazda, seniorzy w rodzinie doświadczającej kryzysu
10. Role i podział pracy w rodzinie – style życia w rodzinie i kierunki ich przemian, konflikty w rodzinie (teoria wymiany i racjonalnego wyboru), rozpad rodziny
11. Rodzina w teoriach socjologicznych- rodzina w ujęciu globalnym, mit rodziny tradycyjnej, funkcjonalizm, teorie feministyczne, przemiany miłości i intymności
12. Życie rodzinne – wskaźniki i sposób badania, życie rodzinne w Polsce w ujęciu historycznym, życie rodzinne w Polsce i wybranych krajach UE (macierzyństwo, ojcostwo, partnerstwo)
13. Nowe kierunki badań nad rodziną – rodziny zrekonstruowane, rodziny migracyjne, gender i płeć w ujęciu społecznym
14. Polityka rodzinna podstawy teoretyczne i koncepcyjne – modele polityki rodzinnej, oczekiwania społeczne w świetle badań
15. Zaliczenie
W cyklu 2021/22_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami rodziny w ujęciu socjologicznym. Słuchacze powinni zdobyć podstawową wiedzę, pozwalającą na postrzeganie rodziny w kontekście życia społecznego oraz umiejętność samodzielnej analizy przyczyn i skutków współczesnych przemian życia rodzinnego, co z kolei pozwoli im na podjęcie pracy z rodziną w przyszłym życiu zawodowym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach.
Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Umijejętności
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Kompetencje
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz
rozumie potrzebę jej doskonalenia.
ECTS:
uczestnictwo w zajęciach - 30
przygotowanie do zajęć - 15
przygotowanie do zaliczenia - 15
Razem: 60 pkt/30 =2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe
opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta
egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80%
aktywność 20%
ocena bdb - 91% i więcej
ocena db - 76% - 90%
ocena dst - 60% - 75%
Literatura
Literatura
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010
Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa - Kraków 2001
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2006
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982
Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006
Brągiel J., Górnicka B., Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski, Opole 2012
Literatura uzupełniająca
M. Kawińska, J. Wróblewska-Skrzek, A. Linek, Wolność wyboru czy przymus zwyczaju? Młodzież akademicka w dobie pandemii O związkach, intymności i więziach rodzinnych, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020.
M. Kawińska, O. Kotowska – Wójcik red., (Nie)równość płci w sferze publicznej/Gender (in)equality in the public sectore, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021
M. Kawińska, Nowe oblicza rodzicielstwa w teorii i praktyce, w: Wartości-człowiek-wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. M Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski, Wydawnictwo UKSW 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: