Socjologia życia publicznego WSE-SO-SŻP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 18
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 60 [60:30=2]
LICZBA ECTS = 2 | W cyklu 2022/23_L: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 18
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 60 [60:30=2]
LICZBA ECTS = 2 | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwiów etapowych - 10 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 15 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności o ich istotnych elementach związanych ze sferą publiczną. Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej w obszarach ideologii, aksjologii, współpracy międzyjednostkowej, patologii społecznej i występujących w nich zjawisk.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego. Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych ze sfery publicznej i prywatnej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia, m.in. w zakresie wykluczenia cyfrowego czy też orientacji prospołecznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty: SO1_W03; SO1_W04):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz bogato opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz hasłowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje sfery publicznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz śladowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: SO1_U03; SO1_U04; SO1_U08; SO1_U12):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi ze znawstwem analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób dokładny i rzetelny prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada rozwiniętą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz
ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, a także potrafi samodzielnie i ze znawstwem wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem oraz interpretować teksty ogólne i specjalistyczne.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób podstawowy prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada ogólną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Rozumie co do zasady potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, a także potrafi z reguły wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Na ocenę dostateczną (dst) student z trudem analizuje przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób jedynie lapidarny prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada tylko elementarną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Nie zawsze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz z trudem przychodzi mu ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, dopiero ze wspomaganiem wykorzystuje w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem jedynie teksty ogólne.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty: SO1_K04):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi w sposób dokładny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi w sposób podstawowy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi w sposób elementarny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, ale nie zawsze rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: