Psychologia rodziny WSE-SO-PR
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.
Psychologia rodziny jako nauka.
2. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach.
3. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.
4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.
5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.
6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.
7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.
8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;
9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty
10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;
11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.
12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;
13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;
14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;
15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S01_W04
Ma podstawową wiedzę na temat relacji w małżeństwie i rodzinie w ujęciu psychologicznym
SO1_W05
Ma podstawową wiedzę na temat kształtowania więzi w małżeństwie i rodzinie oraz czynników, które na nią oddziałują i wzajemnych zależności między nimi.
S01_W06
Ma podstawową wiedzę o psychologicznych aspektach funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie
S01_W10
ma podstawową wiedzę na temat ujmowania małżeństwa i rodziny w głównych nurtach psychologicznych oraz typologiach i teoriach, a także o ich historycznej ewolucji.
S01_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne dotyczące rodziny oraz analizować relacje między tymi zjawiskami i ich wpływ na życie rodziny.
S01_U03
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk psychologicznych i społecznych zachodzących w rodzinie.
S01_U06
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizowania i rozstrzygania dylematów dotyczących życia rodzinnego. Potrafi wyjaśniać i uzasadniać swój punkt widzenia w oparciu o zdobyta wiedzę.
SO1_U12
Student rozumie potrzebę dalszej nauki i rozwoju w kwestii pogłębiania wiedzy na temat rodziny i jej przemian.
SO1_K04
Student potrafi uzupełniać swoją wiedzę na temat rodziny i jej przemian - szczególnie z wykorzystaniem dostępnych wyników badań i tekstów naukowych.
Opis ects:
udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)
przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)
przygotowanie do egzaminu: 30 godz. (1 ects)
suma: 85 godz. (3 ects)
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia.
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Bardzo dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Bardzo dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Bardzo dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Bardzo dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz dostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Dostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Niedostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz niedostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Niedostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Niedostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Niedostetcznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Literatura
Literatura podstawowa:
de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985.
Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.
Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.
Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.
Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980.
Literatura zalecana:
A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.
M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.
A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład jest prowadzony zdalnie - na platformie Teams oraz Moodle (materiały). |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: