Procedury badań ewaluacyjnych WSE-SO-PBE
Treści merytoryczne:
• Koncepcja badań ewaluacyjnych – ich związek z modelami „socjologii stosowanej”.
• Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych.
• Typy badań ewaluacyjnych – koncepcje ( „impact assessment”, „action research” ).
• Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych pod kątem ich funkcji społecznych.
• Schematy eksperymentalne w badaniach ewaluacyjnych.
• Koncepcja „społeczeństwa eksperymentującego” *)
• Monitoring i ewaluacja.
• Elementy analizy kosztów i korzyści (Cost-benefit analysys)w badaniach ewaluacyjnych.
• Problemy pomiaru w badaniach ewaluacyjnych.
*) “The experimenting society: Essays in honor of Donald T. Campbell”, William N. Dunn,1998).
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: • Koncepcja badań ewaluacyjnych – ich związek z modelami „socjologii stosowanej”. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Efekty kształcenia
a) Wiedza:
- Student wylicza i opisuje wybrane systemy norm i reguł organizujących instytucje społeczne, których działania ewaluuje
- Student wymienia kryteria dla konstruowania (dobrej) teorii ewaluacji oraz standardy i zasady ewaluacji
- Student wylicza i opisuje stadia rozwoju i typy teorii ewaluacji
- Student identyfikuje głównych uczestników procesu ewaluacji i opisuje ich role w ewaluacji oraz podstawowe formy relacji ewaluator-interesariusz (stakeholder)
- Student definiuje kluczowe pojęcia związane z procedurami badań ewaluacyjnych
b) Umiejętności
- Student określa/formułuje pytania ewaluacyjne (interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne i relacje między nimi)
- Student konstruuje model logiczny ewaluacji i identyfikuje cele interwencji i populację celową
- Student generuje dane zgodnie z procedurami badań ewaluacyjnych (stosuje narzędzia socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych)
- Student potrafi w sposób krytyczny wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych formach i zakresie (knowledge utylization)
c) Kompetencje społeczne
- Student pracuje w zespole, przyjmując w nim rozmaite role
- Student uczestniczy w przygotowaniu i realizacji Projektów ewaluacji (potrafi szacować skutki działań swojego Zespołu)
Kryteria oceniania
Przygotowanie zespołowego opracowania ofertowego na podstawie wybranego SIWZ
Metody oceny:
Egzamin: projekt `grupowy`, przygotowany w powiązaniu z zadaniami na ćwiczeniach pomyślanych jako `Practicum badawcze` [ podstawy teoretyczno – metodologiczne zadania ćwiczeniowego]
2 - praca nie zawierająca problemu badawczego, hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie
3 - praca zawiera problem badawczy i hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie
4 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, brak konkluzji, niewielka bibliografia, prawidłowe uźródłowienie
5 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, konkluzje, bibliografia, prawidłowe uźródłowienie
Literatura
Literatura podstawowa
• Daniel L. Stufflebeam, Anthony, J. Shinkfield, 2007, „Evaluation Theory, Models, and Applications” J. Wiley & Sons, Inc., 2007.
• Joseph S. Wholey, Harry P. Hatry, Kathryn E. Newcomber, 2004, “Handbook of Practical Program Evaluation”, J. Wiley & Sons.
• Stewart I. Donaldson, 2007, “Program Theory-Driven Evaluation Science. Strategies and Applications”, LAE, New York
Literatura uzupełniająca
• „Ewaluacja procesu wdrażania Regionalnych Strategii Innowacji 15 regionów Polski pod kątem implementacji projektów wynikających ze strategii.” Projekt zrealizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-web)
• Agnieszka Haber (red) „Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza” , Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-Web)
• Paul Ekins and James Medhurst “The European Structural Funds and Sustainable Development. A Methodology and Indicator Framework for Evaluation” Evaluation, 2006 12: 474.
• Carter McNamara, 2006, Field Guide to Nonprofit Program Design, Marketing and Evaluations. Part III. Evaluation” s. 89-112 http://www.managementhelp.org/evaluatn/fnl_eval.htm#anchor1578833
• Michael Scriven “Evaluation Research” [w] William Outhwaite, Stephen P. Turner, 2007, “The SAGE Handbook of Social Science Methodology”, SAGE publications Ltd., London, rozdz. 28, s. 523-546
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: