Metody jakościowe w badaniach marketingowych WSE-SO-MJwBM
Konwersatorium obejmuje omówienie następujących zagadnień:
1. Istota i rodzaje badań marketingowych
2. Porównanie metod jakościowych i ilościowych w badaniach marketingowych
3. Ewolucja w rozumieniu konsumenta, utajone postawy konsumenckie
4. Fazy procesu badawczego
5. Planowanie schematu badania
6. Techniki projekcyjne
7. Konstruowanie scenariusza wywiadu, prowadzenie wywiadu
8. Analiza i interpretacja wyników
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
zna w sposób pogłębiony rodzaje badań marketingowych, zasady planowania oraz metody prowadzenia jakościowych badań marketingowych
zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Umiejętności:
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego zastosowania wybranych metod badań marketingowych oraz formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
posiada umiejętność rozumienia i analizowania postaw konsumenckich, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych postaw w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
posiada pogłębioną umiejętność przygotowania narzędzi badawczych w języku polskim
potrafi współdziałać i pracować w grupie, na przykład konstruując narzędzie badawcze lub wcielając się w role badacza i respondenta
Kompetencje społeczne:
umie uczestniczyć w procesie planowania badań marketingowych, procesie zlecania badań podmiotom zewnętrznym
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach marketingowych
ECTS:
uczestnictwo w konwersatorium - 30
przygotowanie do zajęć (część teoretyczna) - 25
konsultacje - 5
przygotowywanie oraz prezentacja zadań/ćwiczeń (część praktyczna) - 30
Razem: 90 pkt/30=3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst) student nie zna w sposób pogłębiony rodzajów badań marketingowych, zasad planowania oraz metod prowadzenia jakościowych badań marketingowych; nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna w sposób pogłębiony rodzaje badań marketingowych, zasady planowania oraz metody prowadzenia jakościowych badań marketingowych; dostatecznie zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej
Na ocenę 4(db) student dobrze zna w sposób pogłębiony rodzaje badań marketingowych, zasady planowania oraz metody prowadzenia jakościowych badań marketingowych; dobrze zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej
Na ocenę 5(bdb) student bardzo dobrze zna w sposób pogłębiony rodzaje badań marketingowych, zasady planowania oraz metody prowadzenia jakościowych badań marketingowych; bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do praktycznego zastosowania wybranych metod badań marketingowych oraz formułować własnych opinii i dobierać krytycznie danych i metod analiz; nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania postaw konsumenckich, rozszerzonej o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych postaw w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej; nie posiada pogłębionej umiejętności przygotowania narzędzi badawczych w języku polskim; nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, na przykład konstruując narzędzie badawcze lub wcielając się w role badacza i respondenta
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego zastosowania wybranych metod badań marketingowych oraz formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz; posiada dostateczne umiejętności rozumienia i analizowania postaw konsumenckich, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych postaw w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej; posiada dostatecznie pogłębione umiejętności przygotowania narzędzi badawczych w języku polskim; potrafi dostatecznie współdziałać i pracować w grupie, na przykład konstruując narzędzie badawcze lub wcielając się w role badacza i respondenta
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego zastosowania wybranych metod badań marketingowych oraz formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz; posiada dobre umiejętności rozumienia i analizowania postaw konsumenckich, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych postaw w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej; posiada dobrze pogłębione umiejętności przygotowania narzędzi badawczych w języku polskim; potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie, na przykład konstruując narzędzie badawcze lub wcielając się w role badacza i respondenta
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego zastosowania wybranych metod badań marketingowych oraz formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz; posiada bardzo dobre umiejętności rozumienia i analizowania postaw konsumenckich, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych postaw w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej; posiada bardzo dobrze pogłębione umiejętności przygotowania narzędzi badawczych w języku polskim; potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, na przykład konstruując narzędzie badawcze lub wcielając się w role badacza i respondenta
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi uczestniczyć w procesie planowania badań marketingowych, procesie zlecania badań podmiotom zewnętrznym oraz nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach marketingowych
Na ocenę 3 (dst) student potrafi na poziomie dostatecznym uczestniczyć w procesie planowania badań marketingowych, procesie zlecania badań podmiotom zewnętrznym oraz potrafi na poziomie dostatecznym myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach marketingowych
Na ocenę 4 (db) student potrafi na poziomie dobrym uczestniczyć w procesie planowania badań marketingowych, procesie zlecania badań podmiotom zewnętrznym oraz potrafi na poziomie dobrym myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach marketingowych
Na ocenę 5 (bdb) student potrafi na poziomie bardzo dobrym uczestniczyć w procesie planowania badań marketingowych, procesie zlecania badań podmiotom zewnętrznym oraz potrafi na poziomie bardzo dobrym myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach marketingowych
Literatura
Literatura podstawowa:
Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999
Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
Maison D., Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
Stasiuk K., Maison D., Psychologia konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: