Klasyczne teorie socjologiczne WSE-SO-KTS
Treści merytoryczne:
Pozytywistyczna myśl socjologiczna: kontekst historyczny, założenia, myśl A. Comte'a i jej miejsce w tradycji socjologicznej
H. Spencer i ewolucjonizm w socjologii
Psychologizm w socjologii: założenia oraz główne nurty (W. Wundt; G. Le Bon; Z. Freud; V. Pareto)
Socjologizm E. Durkheima
Początki Socjologii Humanistycznej: założenia oraz główne nurty (F. Toennies, G. Simmel)
Socjologia rozumiejąca M. Webera
Wczesne socjologiczne teorie rodziny (F. Le Play; Ch. H. Cooley)
Socjologia Humanistyczna F. Znanieckiego
Szkoła Chicagowska i amerykańska socjologia opisowa
Funkcjonalizm socjologiczny (założenia i główni przedstawiciele, zwł. T. Parsons)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę z zakresu klasycznych teorii socjologicznych począwszy od myśli A. Comte'a po funkcjonalną socjologię T. Parsonsa. Uczą się je rozpoznawać, definiować, omawiać oraz porównywać. Nabywają umiejętność problematyzowania podstawowych wątków omawianych teorii, umieszczania ich w układzie chronologicznym oraz streszczania podstawowych debat i/lub kontrowersji z nimi związanych. Oprócz rozeznania w teoriach słuchacze kursu zyskają umiejętność twórczego wyzyskiwania elementów omawianych kierunków dla potrzeb konstruowania teoretycznego zaplecza własnych propozycji projektów badawczych. Możliwa będzie też refleksja nad rolą samej teorii w badaniach socjologicznych. Kurs ma za zadanie przygotowanie do odbywających się w drugim semestrze zajęć "Współczesne teorie socjologiczne".
35 h- uczestnictwo w wykładach
35 h- Praca samodzielna z materiałami
5 h. Konsultacje
Razem 75 h.= 3 ECTS
Kryteria oceniania
Przedmiot prowadzony w formie hybrydowej, część wykładowa przez MS Teams, ćwiczenia w formie stacjonarnej. Weryfikacja uczestnictwa w zajęciach.
Egzamin końcowy w postaci testu jednokrotnego wyboru z treści prezentowanych na wykładach (z zachowaniem dystansu i reżimu sanitarnego). Zasady zaliczenia ćwiczeń podano poniżej w opisie komponentu.
Literatura
Jerzy Szacki, Historia Myśli socjologicznej, Warszawa 2002
J.Turner, Struktura teorii socjologicznej PWN 2008
G. Ritzer, Klasyczne teorie socjologiczne, Poznań 2004
P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych Znak 2005
J. Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1969.
P. Śpiewak (red). Klasyczna teoria socjologiczna. Wybór tekstów, Warszawa 2006.
Do egzaminu wymagana znajomość fragmentów podręcznika podstawowego (J, Szacki, Historia..) obowiązuje wraz z materiałami z wykładów oraz przekazaną literaturą uzupełniającą)
W cyklu 2021/22_Z:
1. August Comte, Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, (fragmenty: § 1.-§ 7, s. 15-31, § 10., s. 39-41, § 12-§ 14, s. 45-52).; 2. August Comte, Hierarchia nauk pozytywnych, w: Tenże, Metoda pozytywna w 16 wykładach, Warszawa 1961, s. 25-40. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: