Komunikacja interpersonalna WSE-SO-KI
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus).
Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. 2. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje.
3. Cele i funkcje komunikacji interpersonalnej, poziomy i płaszczyzny komunikacji.
Modele komunikacji interpersonalnej.
4. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji - cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu.
5. Komunikacja werbalna - komunikacja pośrednia i bezpośrednia (kryteria podziału - sposób komunikowania i jawność intencji); style komunikacji.
Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny nadawca.
6. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny odbiorca: aktywne słuchanie, parafraza, doprecyzowanie, reakcja zwrotna.
7. Komunikacja niewerbalna - jej znaczenie i funkcje, analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała.
8. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej.
9. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji.
10. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej.
11. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej - z perspektywy nadawcy, odbiorcy, błędy w komunikacie. Zapobieganie i przeciwdziałanie powstawaniu barier komunikacyjnych.
12. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania.
13. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej.
14. Techniki usprawniania komunikacji. Techniki rozładowywania emocji.
15. Komunikacja pisemna - zasady stosowania pisemnych przekazów o charakterze formalnym. Podstawowe błędy w komunikacji ustnej i pisemnej. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej - podsumowanie.
Uzupełnianie zadań realizowanych na zajęciach.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
S02_W05
Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi interpersonalnych w procesie komunikacji
S02_W06
Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako nadawcy i odbiorcy w procesie komunikacji interpersonalnej;
S02_W08
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu norm i reguł kształtujących proces komunikacji interpersonalnej, ich charakterystyki oraz sposobu działania.
Umiejętności
Student:
S02_U05
Sprawnie posługuje się regułami i technikami kształtującymi proces efektywnej komunikacji;
S02_U06
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o krytyczna analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy w zależności od uwarunkowań społeczno-kulturowych i sytuacyjnych;
S02_U08
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesu komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie jego oceny;
S02_U09
Posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji;
SO2_U12
Potrafi czytać ze zrozumieniem profesjonalne teksty, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Student:
S02_K01
Potrafi określić priorytety, którymi należy kierować się w celu stosowania skutecznej komunikacji z innymi.
Opis ects:
udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)
przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)
przygotowanie zadań: 30 godz. (1 ects)
suma: 85 godz. (3 ects)
Kryteria oceniania
Studenci na każdych zajęciach otrzymują zadanie do wykonania, które odpowiada przedstawionym na zajęciach. W zadaniu należy wykazać się posiadaną wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu komunikacji interpersonalnej. Większość zadań ma charakter grupowy, ale są również przewidziane zdania indywidualne.
Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3.
0 - nieprawidłowo wykonane zadanie;
1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić;
2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy
3 - zadanie wykonane bezbłędnie.
Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny w ramach zaliczenia.
W sytuacji, gdy student nie mógł być obecny na zajęciach, a posiada stosowne usprawiedliwienie, materiał otrzymuje podczas konsultacji, uzupełnia też indywidualnie dane ćwiczenie.
Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Bardzo dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student bardzo dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je profesjonalnie prezentować na zajęciach. Bardzo dobrze zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych.
Na ocenę dobrą student dobrze zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je dobrze prezentować na zajęciach. Dobrze zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych.
Na ocenę dostateczną student dostatecznie zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Dostatecznie czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je dostatecznie prezentować na zajęciach. Dostatecznie zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych.
Na ocenę niedostateczną student niedostatecznie zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, nie wskazuje lub niedostatecznie opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Niedostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i niedostatecznie potrafi się nimi posługiwać. Student niedostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student nie czyta ze zrozumieniem profesjonalnych tekstów, nie potrafi ich profesjonalnie prezentować na zajęciach. Niedostatecznie zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych.
Literatura
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007.
Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000.
Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, wyd. UW, Warszawa 1997.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001.
Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: