Śmierć w kulturze i społeczeństwie. Społeczno-kulturowe konteksty umierania i żałoby WSE-SO-ŚKS
Kurs przeznaczony jest dla studentów wszystkich kierunków i dyscyplin realizowanych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Realizowany jest on wprawdzie w ramach kierunku socjologia, a zatem, jego założenia koncepcyjne dotyczą przede wszystkim tej nauki, niemniej, nie można zamknąć fenomenu śmierci w jednej, wąskiej dziedzinie czy jednej nauce. Niezbędne jest zatem posiłkowanie się ustaleniami antropologicznymi, filozoficznymi, etnograficznymi, kulturoznawczymi, artystycznymi, medycznymi, etycznymi, historycznymi, psychologicznymi, pedagogicznymi, a nawet teologicznymi etc. Podstawowym założeniem kursu jest przybliżenie Uczestnikom definicji, badań, teorii, prac naukowych z jak największej liczby dziedzin naukowych, a także literatury pięknej i malarstwa, ukazania, jak w kulturze Zachodu kształtował się wizerunek śmierci, nieboszczyka, jakie działania społeczne wyzwalała śmierć, jakie fenomeny tanatyczne współwystępowały wraz z procesem umierania i grzebania zmarłych, w historii i współcześnie. Powiemy o żałobnikach i żałobie, kulturze ciała, kulturze indywidualizmu XXI wieku, o lękach współczesnego, pornografii śmierci, śmierci-tabu, wykluczonych i porzuconych. Kurs ma wymiar stricte humanistyczny, dlatego porozmawiamy także o nadziei i miłości, które nierozerwalnie związane są z tematyką odchodzenia, umierania, odżywania i odradzania się po bólu i cierpieniu po stracie bliskich.
1. Wprowadzenie w zagadnienia kursu: tezy, założenia, cele, problematyka.
2. Tanatologia a socjologia śmierci i umierania: definicje, badania, najważniejsi badacze, polscy i zagraniczni (oraz ich prace).
3. Zgon-nieboszczyk-ciało-trup: problematyka etyczna, antropologiczna, filozoficzna, teologiczna.
4. Śmierć jako temat w sztuce.
5. Śmierć-tabu.
6. Pornografia śmierci versus oswajanie śmierci i jej wymazywanie we współczesnej kulturze.
7. Historia śmierci w cywilizacji Zachodu.
8. Umieranie w kulturze Zachodu XX i XXI wieku.
9. Człowiek wiecznie żyjący? Kultura indywidualizmu i socjologia ciała w XXI wieku.
10. Funeralne rytuały.
11. Społeczne topografie cmentarne: cmentarze, groby, przedmioty funeralne.
12. Antropologia żałoby: żałobnik jako swój, obcy, wróg.
13. Społeczne konteksty żałoby c.d.: Żałoba narodowa.
14. Współczesne religijne versus świeckie postawy wobec śmierci i umierania.
15. Podsumowanie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2020/21_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Kursanci w czasie trwania semestru poznają szerokie (tanatologia) oraz wąskie (socjologia śmierci i umierania) tory dróg, którymi kroczy wieczna Pani Sroga. Zaznajomią się z metodologiami, teoriami, nazwiskami badaczy oraz ich przełomowymi pracami, społecznymi atrybutami procesu umierania, opanują też praktyczne, etyczne wyzwania dla współczesnego człowieka obchodzenia się ze zjawiskiem śmierci i umierania. Będą potrafili dokonywać porównań historycznych dla modeli żałoby, umierania, sposobów pochówków w starożytności, średniowieczu, aż po czasy współczesne. Poznają funkcje jawne i ukryte w przeżywaniu żałoby, pochylą się nad arcydziełami poezji, literatury, malarstwa, w których tematem wiodącym jest śmierć, i co najważniejsze, uzbrojeni w podstawową wiedzę tanatologiczną będą posiadali zbiór danych i drogowskazów, aby indywidualnie zgłębiać wszystkie naszkicowane aspekty fenomenu śmierci i umierania.
LINK do zajęć znajduje się na platformie Moodle. Adres strony podany w zakładce: STRONA www (sylabus).
Udział w wykładzie 30 godzin.
Przygotowanie do egzaminu 20 godzin.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych 20 godzin.
Konsultacje 5 godzin.
Suma 75 godzin.
Kryteria oceniania
Formuła Kursu zakłada współpracę intelektualną i doskonalenie warsztatu społecznych kompetencji. Oczytanie i formułowanie te na podstawie treści zawartych w ważnych tekstach z obszaru polecanych nauk społecznych, owe kompetencje pogłębiają. Kurs, ze względu na pandemię i zarządzenie Rektora UKSW odbywa się online na Teamsach, natomiast egzamin odbędzie się online za pośrednictwem systemu Moodle.
E-learning będzie także pomocny w przekazywaniu wiadomości, notatek i dyskusji poza godzinami wykładu. Będzie także pełnił korzystną funkcję odrabiania wykładów, które mogą wynikać z np. wymuszonej, np. chorobą czy konferencją nieobecności Prowadzącego. W takiej sytuacji Prowadzący będzie mógł umieszczać materiały, lektury i zadania dla Kursantów.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
egzamin on-line na platformie Moodle (test wielokrotnego wyboru z elementami pytań otwartych): 90%
obecność na zajęciach, która jest weryfikowana przez zalogowanie na zajęcia oraz sprawdzenie listy obecności w czasie wykładu: 10%.
Literatura
Literatura podstawowa:
Philippe Aries, Człowiek i śmierć, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992.
Zygmunt Bauman, Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Jan Białostocki, Płeć śmierci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.
Alfonso di Nola, Tryumf śmierci. Antropologia żałoby, Universitas, Kraków 2006.
Jacek Kolbuszewski, Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 1997, 2001, 2002.
Tomasz Michał Korczyński, Milczenie i lament. Szkice z socjologii śmierci, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2016.
Anna E. Kubiak, Inne śmierci. Antropologia umierania i żałoby w późnej nowoczesności, Universitas, Kraków 2012.
Anna Firkowska-Mankiewicz, Psychospołeczny kontekst śmierci i umierania, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatsiana Kanash, Elżbieta Tarkowska (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 2012, s. 134-158.
Społeczne i kulturowe reprezentacje śmierci: koncepcje, badania i konteksty: antologia tekstów, Anna E. Kubiak i Małgorzata Zawiła (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2015.
Antonina Ostrowska, Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.
Stanisław Rosiek (red.), Wymiary śmierci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
Louis-Vincent Thomas, Trup. Od biologii do antropologii, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.
Michel Vovelle, Śmierć w cywilizacji Zachodu, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.
Literatura uzupełniająca:
Małgorzata Jacyno, Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Jacek Aleksander Prokopski, Egzystencja i tragizm. Dialektyka ludzkiej skończoności. Krytyka nowożytnej i współczesnej myśli egzystencjalistycznej, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007.
Antoni Siemianowski, Śmierć i perspektywa nadziei. Esej filozoficzny o ostatecznych sprawach człowieka, Galeria Autorska, Bydgoszcz 2009.
Anna Wiatr, Pomiędzy życiem a śmiercią. Opowieść o tożsamości i umieraniu, Nomos, Kraków 2013.
Małgorzata Zawiła, Religia i śmierć: trajektoria umierania i jej religijne elementy na przykładzie środowisk hospicyjnych w Polsce, Zakład Wydawniczy "NOMOS", Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: