Teorie pracy socjalnej WSE-PS-TPS
Wykład służy ukazaniu roli i znaczenia gruntownej znajomości teoretycznych podstaw pracy socjalnej dla kompetentnego i efektywnego realizowania praktycznych wymagań tego rodzaju działalności. W pierwszym bloku zagadnień zostanie omówiona praca socjalna jako specyficzny obszar refleksji naukowej, z naciskiem na jej charakter interdyscyplinarny i aplikacyjny. Drugi blok zagadnień obejmuje omówienie sylwetek i dorobku naukowego wybranych postaci, kluczowych dla rozwoju badań i udoskonalania praktyki pracy socjalnej.Trzeci blok zagadnień obejmuje zastosowanie na gruncie pracy socjalnej wybranych klasycznych i współczesnych teorii z zakresu nauk społecznych.
W cyklu 2021/22_Z:
W ramach wykładu przedstawione zostaną klasyczne oraz współczesne teorie z zakresu nauk społecznych składające się na teoretyczne fundamenty współczesnej pracy socjalnej. Wskazane zostaną możliwości ich zastosowania w poszczególnych obszarach pracy socjalnej, a także ich znaczenie dla rozwoju dyscypliny jako szczególnego obszaru refleksji naukowej. Przedstawione zostaną poglądy najważniejszych teoretyków pracy socjalnej oraz główne kierunki kluczowe dla rozwoju badań w tej dziedzinie. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Analiza materiałów źródłowych: 20godz.
Konsultacje: 3 godz.
Egzamin: 2 godz.
Razem: 75=3 ECTS, w tym 35 godz. (1,2 ECTS) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim. | W cyklu 2021/22_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Analiza materiałów źródłowych: 20godz.
Konsultacje: 3 godz.
Egzamin: 2 godz.
Razem: 75=3 ECTS, w tym 35 godz. (1,2 ECTS) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim. | W cyklu 2022/23_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20godz.
Konsultacje i egzamin: 5 godz.
Suma godzin 75=3 ECTS, w tym 35 godz. (1,2 ECTS) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W 1 - rozpoznaje prekursorów teorii pomagania i opisuje główne elementy ich koncepcji.
W 2 - rozróżnia najważniejsze klasyczne i współczesne teorie społeczne i charakteryzuje ich związek z praktyką pracy socjalnej.
U 1 - umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej.
U 2 - potrafi przyporządkować koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych.
U 3 - identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej.
Kryteria oceniania
Efekty W1 i W2
* Ocena dostateczna/dostateczna plus: w stopniu podstawowym rozpoznaje kilku (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i zna główne elementy ich koncepcji. Na poziomie elementarnym rozróżnia najważniejsze klasyczne i współczesne teorie społeczne i ich związek z praktyką pracy socjalnej.
* Ocena dobra/dobra plus: rozpoznaje większość (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i opisuje szerzej elementy ich koncepcji. Charakteryzuje samodzielnie klasyczne i współczesne teorie społeczne w perspektywie ich związków z praktyką pracy socjalnej.
* Ocena bardzo dobra: zna wszystkich (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i wyczerpująco charakteryzuje ich koncepcje. Swobodnie porusza się w klasycznych i współczesnych teoriach społecznych dostrzegając liczne sposoby zastosowania ich w praktyce pracy socjalnej.
Efekty U1, U2, U3
*ocena dostateczna/dostateczna plus: w stopniu podstawowym umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Potrafi przyporządkować niektóre teorie do wybranych problemów społecznych. Postrzega elementarne założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych ujęć teoretycznych.
* ocena dobra/dobra plus: wystarczająco umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz spójnie i logicznie uzasadnić rolę teorii w praktyce pracy socjalnej. Sprawnie przyporządkowuje większość omówionych koncepcji teoretycznych do problemów społecznych. Identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne większości omówionych ujęć teoretycznych.
* ocena bardzo dobra: potrafi precyzyjnie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz samodzielnie i twórczo uzasadnić znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Sprawnie przyporządkowuje wszystkie omówione teorie do poszczególnych problemów społecznych. Umie zidentyfikować i ocenić założenia antropologiczne i aksjologiczne każdej z omówionych koncepcji teoretycznych.
Literatura
* Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010.
* Grey M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2013.
* Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011.
* Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: * Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: