Stratyfikacja społeczna WSE-PS-SS
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy o stratyfikacyjnym układzie struktur społecznych, a także o czynnikach, które go warunkują, ponadto student będzie posiadał wiedzę na temat człowieka jako podmiotu kultury i życia zbiorowego, będzie także posiadał pogłębioną wiedzę o dynamicznym aspekcie stratyfikacji społecznej. Ponadto student będzie potrafił analizować i opisać przyczyny i przebieg procesów stratyfikacyjnych z perspektywy teorii socjologicznych i dorobku empirycznego socjologii. Student zdobędzie umiejętności do rozwijania swojej wiedzy.
Tematy zajeć
1. Stratyfikacja – ujęcia, rozumienia, systemy stratyfikacji
2. Stratyfikacja w ujęciu klasyków socjologii
3. Analiza stratyfikacji – klasy (K. Marks, M. Weber, W. L. Warner, E. O. Wright, P. Bourdieu)
4. Klasy, śmierć klas, funkcjonalna i ewolucyjna teoria stratyfikacji
5. Klasa wyższa, średnia, robotnicza, chłopska – wczoraj i dziś
6. Underclass
7. Merytokracja
8. Płeć i stratyfikacja
9. Religia i stratyfikacja
10. Stratyfikacja etniczna
11. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe
12. Zróżnicowanie edukacyjne
13. Ruchliwość społeczna
14. Prestiż społeczny
15. Podsumowanie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student będzie znał pojęcia w zakresie stratyfikacji (stratyfikacja, system społeczny, nierówności społeczne, zróżnicowanie społeczne), będzie znał klasyczne i współczesne ujęcia zróżnicowania społecznego, będzie znał sposoby analizy stratyfikacji (Marks, Weber, analiza funkcjonalna), będzie znał dynamiczny wymiar stratyfikacji (na przykładzie zmiany na ryku edukacyjnym, pracy, nierówności majątkowe). Student zdobędzie umiejętności do rozwijania swojej wiedzy.
ECTS
Udział w zajęciach 30godz
Przygotowanie do zaliczenia 30 godz.
Konsultacje 15 godz.
75 godz = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student ma wiedzę w stopniu bardzo dobrym o stratyfikacyjnym układzie struktur społecznych, a także o czynnikach, które go warunkują, ponadto posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym na temat człowieka jako podmiotu kultury i życia zbiorowego, posiada także wiedzę w stopniu bardzo dobrym o dynamicznym aspekcie stratyfikacji społecznej. Ponadto student potrafi w stopniu bardzo dobrym analizować i opisać przyczyny i przebieg procesów stratyfikacyjnych z perspektywy teorii socjologicznych i dorobku empirycznego socjologii. Bardzo dobrze potrafi rozwijać swoją wiedzę.
Na ocenę dobrą student ma wiedzę w stopniu dobrym o stratyfikacyjnym układzie struktur społecznych, a także o czynnikach, które go warunkują, ponadto posiada wiedzę w stopniu dobrym na temat człowieka jako podmiotu kultury i życia zbiorowego, posiada także wiedzę w stopniu dobrym o dynamicznym aspekcie stratyfikacji społecznej. Ponadto student potrafi w stopniu dobrym analizować i opisać przyczyny i przebieg procesów stratyfikacyjnych z perspektywy teorii socjologicznych i dorobku empirycznego socjologii. Dobrze potrafi rozwijać swoją wiedzę.
Na ocenę dostateczną student ma wiedzę w stopniu dostatecznym o stratyfikacyjnym układzie struktur społecznych, a także o czynnikach, które go warunkują, ponadto posiada wiedzę w stopniu dostatecznym na temat człowieka jako podmiotu kultury i życia zbiorowego, posiada także wiedzę w stopniu dostatecznym o dynamicznym aspekcie stratyfikacji społecznej. Ponadto student potrafi w stopniu dostatecznym analizować i opisać przyczyny i przebieg procesów stratyfikacyjnych z perspektywy teorii socjologicznych i dorobku empirycznego socjologii. Dostatecznie potrafi rozwijać swoją wiedzę.
Na ocenę niedostateczną student ma wiedzę w stopniu nie dostatecznym o stratyfikacyjnym układzie struktur społecznych, a także o czynnikach, które go warunkują, ponadto posiada wiedzę w stopniu niedostatecznym na temat człowieka jako podmiotu kultury i życia zbiorowego, posiada także wiedzę w stopniu niedostatecznym o dynamicznym aspekcie stratyfikacji społecznej. Ponadto student potrafi w stopniu niedostatecznym analizować i opisać przyczyny i przebieg procesów stratyfikacyjnych z perspektywy teorii socjologicznych i dorobku empirycznego socjologii. Nieostatecznie rozwija swoją wiedzę.
Literatura
Literatura obowiązkowa
A. Giddens, Stanowienie społeczeństwa, Poznań 2003.
H. Domański, Klasy społeczne, grupy zawodowe, organizacje gospodarcze: struktura społeczna w krajach rozwiniętego kapitalizmu, Warszawa 1991.
H. Domański, Struktura społeczna, Warszawa 2007.
P. Ruszkowski A. Przestalski, P. Maranowski, Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego, a klasy i warstwy społeczne, Warszawa 2020.
Podziały klasowe i nierówności społeczne. Refleksje socjologiczne po dwóch dekadach realnego kapitalizmu w Polsce, red. P. Żuk, Warszawa 2010.
Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, (red.) H. Domański, Warszawa 2008.
Literatura dodatkowa
H. Domański, Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Warszawa 1996.
J. H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994.
M. Pohoski, Ruchliwość społeczna a nierówności społeczne, „Kultura i Społeczeństwo” nr 27/1986.
Uwarstwienie a rozwój społeczny. Wybór pism, oprac. Jan Ostaszewski, Szkoła nauk politycznych i społecznych, Londyn 1964.
W. Klimski, Styl życia – wskaźnik zróżnicowania społecznego, w: Nierówności społeczne we współczesnym świecie, A. Wołk, A. Potasińska, Warszawa 2015, s. 268-288.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: