Problemy społeczne współczesnej Europy WSE-PS-PSWE
Treści merytoryczne
1. Problemy społeczne współczesnej Europy - zarys i koncepcje
2. Diagnoza problemów Europy
3. Polityka społeczna wobec demograficznego starzenia się
4. Aktywne starzenie się - jak to robi Europa?
5. Ubóstwo i wykluczenie społeczne wkrajach UE
6. Bezrobocie i rynki pracy w Europie
7. Młodzi na rynkach pracy w UE
8. (Nie)równości na rynkach pracy w UE
9. Koncepcja Work Life Balance - równość płci w zatrudnieniu
10. Polityka rodzinna w krajach UE
11. Migracje wymiar europejski - Przyczyny i kierunki migracji w Europie; Ranking krajów oferujących najlepsze warunki zatrudnienia; Imigranci w Polsce
12. Zdrowie publiczne w krajach Europy – strategia zdrowia, podejmowane środki, dostępność, profilaktyka, bezpieczeństwo
13. Wydatki na ochronę socjalną w UE - Struktura wydatków socjalnych w UE; Reforma systemu państwa socjalnego?
14. Pandemia koronawirusa (COVID 19) a jakość życia w Europie
15. Zaliczenie
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi i aktualnymi problemami, jakich doświadcza współczesna Europa. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące demograficznego starzenia się wraz z polityką demograficzną, dzietności, rynku pracy, ubóstwa, zdrowia publicznego i migracji. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi i aktualnymi problemami, jakich doświadcza współczesna Europa. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące demograficznego starzenia się wraz z polityką demograficzną, dzietności, rynku pracy, ubóstwa, zdrowia publicznego i migracji |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego.
Zna wybrane systemy i instytucje pomocy społecznej w krajach europejskich.
Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju.
Umiejętności
Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły).
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej.
Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów, dezorganizacji życia osób, grup i środowisk.
Kompetencje
Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
ECTS:
uczestnictwo w zajęciach - 30
przygotowanie do zajęć - 30
przygotowanie do zaliczenia - 30
Razem: 90 pkt/30 =3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze)
opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta
egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80%
aktywność 20%
ocena bdb - 91% i więcej
ocena db - 76% - 90%
ocena dst - 60% - 75%
Literatura
Literatura podstawowa
E. Latoszek, M. Proczek, A. Szczerba-Zawada, A. Masłoń-Oracz, K. Zajączkowski red., Unia Europejska Istota Szanse Wyzwania, Wydawnictwo CeDeWu, warszawa 2018
B. Szlus, M. Bozacka red., Wybrane kategorie problemów społecznych, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2017
N. Laurisz red., Wyzwania i problemy społeczne początku XXI wieku, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków 2020
J. Polakowska -Kujawa red., Współczesna Europa w procesie zmian. Wybrane problemy, Difin, Warszawa 2006
A. Olejniczak red., Europa dla młodych. Szansa ou d`illusion, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2013
K. Frysztacki, Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
L. J. Jasiński, Spójność ekonomiczna i społeczna regionów państw Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2012
A. Szeptycki red., Między sąsiedztwem a integracją. Założenia, funkcjonowanie i perspektywy Partnerstwa Wschodniego Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2011
J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie, IP UKSW, cz. II Globalna polityka ludnościowa, Warszawa 2003
I. Kotowska, A. Matysiak, A. Domaradzka, Scenariusze polityki ludnościowej dla Polski. Badanie eksperckie Delphi¸ SGH, Warszawa 2005
M. Kawińska, O starzeniu się ludności w Polsce z perspektywy demograficznej i społecznej, w: Gaudium et spes – powinność współczesnego człowieka, red. Olga A. Kotowska-Wójcik Marta Luty-Michalak Joanna Wróblewska-Skrzek Bartosz H. Olszewski, Wydawnictwo RYS, Poznań 2021, s. 145-160.
M. Kawińska, Kobiety i mężczyźni wobec starości i starzenia się, w: Kobiece i męskie konteksty życia, red. O. Kotowska-Wójcik, K. Uklańska, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020, s. 81 – 104.
M. Kawińska, O. Kotowska-Wójcik red. (Nie)równość płci w sferze publicznej/Gender (in)equality in the public sectore, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021
M. Kawińska, Koncepcja work-life balance w świadomości pokolenia Y w teorii i praktyce, w: Humanizacja pracy 1(299)2020 (LIII), Płock 2020, s. 83-95.
M. Kawińska, Poradnictwo i wsparcie osób starszych wobec idei aktywnego starzenia się w: Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, red. B. Szluz, A. Szluz, WUR, Rzeszów 2018, s. 85-100.
Raporty i badania Eurostat www.europa.eu
Materiały informacyjne:
Codzienne media (internet, periodyki, prasa, magazyny, czasopisma, Radio, TV
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: