Pomoc rodzinie z dysfunkcjami WSE-PS-PRzD
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca
2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną
3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny
4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy
5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym
6. Specyfika pracy z rodziną przemocową.
7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne.
8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności
9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną.
10. Empowerment
11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie
12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną
13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach
14. Superwizja w pracy socjalnej
15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną.
W cyklu 2023/24_L:
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją.
Umiejętności:
Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym
działaniu.
Kompetencje społeczne:
Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzą dla celów działań praktycznych.
Nakład pracy studenta:
Udział w konwersatorium: 30 godzin
Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie: 10 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godzin
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student/Studentka ma bardzo dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, bardzo dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się bardzo dobrą analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.
Na ocenę dobrą (4)
Student/Studentka ma dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się poprawną analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.
Na ocenę dostateczną (3)
Student/Studentka ma dostateczną wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, rozumie podstawowe mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się podstawową analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.
Literatura
1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999.
2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek,
M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z
niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem
osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy.
3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012
4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller
Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi.
5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004.
6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001.
W cyklu 2023/24_L:
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991. T. Sakowicz, Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja, Kraków 2006. Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, red. M. Dudek, Toruń-Krasnystaw 2009. Wybrane obszary dysfunkcjonalności rodziny, red. M. Dudek, Ryki 2009. G. Polok, Instytucjonalne formy wsparcia młodzieży akademickiej pochodzącej z rodzin dysfunkcyjnych, Katowice 2015. I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar 2023. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: