Psychologia rozwoju człowieka WSE-PS-PRC
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1402a2a67b354b8ca58dace0b0ef3458%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ef5e514-1356-4924-9edf-0de12458bdc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajvvzxiS8zyIpIYOx6t9A8095scj-JIlOPW_uNKH5c4E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e7971838-91c2-4ec1-8607-4dca18326d91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Treści merytoryczne:
1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych
2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka
3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki
4.Periodyzacja rozwoju psychicznego
5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych.
6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.
7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu
8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa
9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny
10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny
11.Adolescencja
12.Wczesna dorosłość
13.Średnia dorosłość. Wiek średni
14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna,
15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych
- Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka
- Charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie
- Charakteryzuje właściwości okresu prenatalnego i specyfikę rozwoju dziecka w tym okresie
- Charakteryzuje i opisuje specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach: wczesnego dzieciństwa, wieku przedszkolnego, młodszego wieku szkolnego, adolescencji, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości.
Umiejętności:
- Potrafi różnicować pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, wskazuje rodzaje zmian rozwojowych i cechy rozwoju
- Potrafi charakteryzować właściwości rozwoju psychicznego człowieka
- Wykorzystuje wiedzę z zakresu rozwoju prenatalnego oraz poszczególnych etapów rozwoju w praktyce
- Posiada umiejętność analizowania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego w poszczególnych okresach rozwojowych
Kompetencje społeczne:
- Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej
Nakład pracy studenta:
Udział w wykładzie - 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godzin
Konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Wiedza: Student w bardzo dobrym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, bardzo dobrze charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, bardzo dobrze zna teorię przywiązania, bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej.
Umiejętności: Student potrafi bardzo dobrze różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka.
Kompetencje społeczne: Student w bardzo dużym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego.
Na ocenę dobrą (4)
Wiedza: Student w dobrym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, z niewielkimi błędami charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, dobrze zna teorię przywiązania, bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej.
Umiejętności: Student potrafi dobrze różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie w dobrym stopniu wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka.
Kompetencje społeczne: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego.
Na ocenę dostateczną (3)
Wiedza: Student w dostatecznym opanował wiedzę z zakresu poszczególnych etapów rozwoju człowieka, z błędami charakteryzuje rozwój społeczno-emocjonalny człowieka w ciągu życia, zna teorię przywiązania, dostatecznie zna podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej.
Umiejętności: Student potrafi różnicować podstawowe pojęcia w psychologii rozwojowej, umie wykorzystać w praktyce wiedzę z poszczególnych etapów rozwoju człowieka.
Kompetencje społeczne: Student w dostatecznym stopniu potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce pracownika socjalnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004
2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009
3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006
4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003
5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000
2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005
3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997
4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005
5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: